Drømmen om en flybillet retur til New York for 2.000 kr. er en Dreamliner værdig.

En Boeing 787 er en sand Dreamliner med lavere brændstofforbrug og driftsomkostninger end andre fly af den størrelse og med samme rækkevidde.

 

Om det så er 20 procent eller op mod 50 procents besparelse, jeg mener Norwegian har været ude med begge påstande, så får planlæggerne med billetpriser til 2.000 kr. retur fra en skandinavisk hovedstad til New York en brat opvågning.

 

Når vi derfor hører, at Norwegian fra næste forår vil sælge billetter til den pris på et til den tid nyerhvervet 787-fly, er det tid at stoppe op, uden af den grund at være lyseslukker.

 

”Vi har bevist, at det kan lade sig gøre med lavpris på korte ruter. Derfor tror vi også på de lange,” sagde marketingchef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian i denne uge. Samtidig med, at selskabet oplyste, at man har bestilt endnu otte fly af typen.

 

Optimisme er en god ting, men det holder ikke en skøjte. Uanset hvor vidunderligt drømmeflyet er, kan det kun lade sig gøre med ganske få pladser til 2.000 kr., hvis driftsøkonomien skal holde bare så nogenlunde. Og da skal der altså være fuldt hus, formentlig til en pris på mindst 3.500 kr. Hertil kommer, at skatter og afgifter tager en betragtelig del. Er de mon med i beregningerne hos Norwegian?

 

I første omgang er det meningen at flyve fra Oslo og Stockholm. Det vil sige, at det selv med tilslutningsfly fra København med Norwegians egne fly, bliver svært at holde prisen under 4.000 kr. for langt den største del af pladserne.

 

Jeg ser væk fra, at vi vil opleve et brag af tilbud med premiereflyvningen – formentlig også fra København. Men det vil hurtigt holde op, hvis Norwegians ledelse vil sit eget bedste.

 

Hertil kommer, at det skal være passagerer, som kun skal til New York. Hvis de skal videre ud i USA – og det skal de fleste – kommer dyre indenrigspriser til. Der er ikke mange lavpriser at vælge imellem i tilslutningen til en flyvning fra Skandinavien.

 

Det bedste eksempel vi har oplevet er Tower Air og Tjæreborg, som fløj fra København til New York i 1987 meget apropos til ca. 2.000 kr. for en returbillet, men det er altså 25 år siden. Det var en sand revolution – i en tid med SAS monopol – og selv i pressen var vi meget begejstrede for de nye muligheder for ganske almindelige mennesker.

 

Jeg tvivler på, at der nogensinde kom balance i det regnskab, men det ved daværende direktør i Tjæreborg, Jens Veino mere om. Tower Air fløj med en Boeing 747, og SAS styret var glødede i vrede over, at den danske regering i den lange, svenske juleferie gav den første tilladelse nogensinde til rute-charter mellem Skandinavien og USA.

 

Populært var det. I starten i al fald. Efterhånden fladede det ud, da nyhedens interesse var overstået. Tower Air fandt ud af, at der var mere at tjene ved at flyve amerikanske soldater til Golfkrigen – og trak stikket ud. Og gik senere konkurs.

 

Det havde imidlertid gjort så meget godt, at SAS også fandt ud af, at man måtte have en vis portion lavpriser om bord – og har haft det lige siden.

 

Synd, at både United og Delta stopper på ruten mellem København og New York til vinter. SAS bliver indtil videre alene. Det er ikke sundt for konkurrencen. Og Norwegian venter i kulisserne – men forventningens glæde er ofte den største!

Skrevet af Ejvind Olesen