DSB havde i årets seks første måneder 80,4 millioner rejsende – fra S-tog, regionaltog og fjerntog mellem landsdelene til internationale togruter. Arkivfoto for DSB: Bjarke Ørsted.

DSB får flere togsæder til internationale rejsende

DSB har som erstatning for forsinkede fabriksnye togstammer lejet en række ældre IC1-togvogne fra Deutsche Bahn – de er nu indsat i den internationale togtrafik mellem København og Hamborg.

DSB skulle denne sommer have modtaget otte nye togstammer – passagervogne uden lokomotiv – fra den spanske producent Talgo til at køre til Hamborg fra såvel København som Aarhus. Men togstammerne er forsinket til næste år, oplyste DSB sidste år.

I stedet har DSB fundet en nødløsning: man lejer seks IC1-vognstammer fra Deutsche Bahn. De er omkring 30 år gamle, men moderniserede.

I pressemeddelelse i forbindelse med sit halvårsregnskab skriver DSB i dag, at de første IC1-vogne blev taget i brug i juni; i alt seks vognstammer, der hver består af syv vogne.

Men, skriver DSB i pressemeddelelse i forbindelse med halvårsregnskabet: ”I opstartsfasen har IC1-togvognene haft en periode med dårlig punktlighed. Indsættelsen af IC1-togvognene har dog frigivet IC3-togsæt til kørsel mellem Aarhus og Hamborg. Der bliver dermed flere sæder til Hamborg, hvilket imødekommer kundernes stigende efterspørgsel efter bæredygtige rejser til udlandet.”

IC1-togvognene vil betjene den internationale trafik, indtil de bestilte spansk Talgo-togvogne forventes at blive sat i drift i sensommeren 2024, oplyses det.

50 mere kapacitet
Med de lejede IC1-vogne fra DB øger DSB passagerkapaciteten på sine udlandstog med omkring 50 procent. De tyske IC1-vogne har plads til mellem 448-478 rejsende per afgang til forskel for DSB’s IC3-tog, der plads til 276-414 rejsende per afgang.

De tre største udlandsdestinationer, DSB kører flest tog til, er Hamborg, Berlin og Amsterdam i nævnte rækkefølge, har DSB tidligere oplyst til Standby.dk – Sverige er ikke med i oversigten, da togtrafikken over Øresund – over broen og Kastrupbanen i december 2022 blev overdraget til svenske Skånetrafiken.

I øvrigt viste DSB’s halvårsregnskab for de første seks måneder af i år et overskud før skat på 375 millioner kroner.

DSB har i 1. halvår af i år haft i alt 80,4 millioner rejsende – fra S-tog, via regionaltog og fjerntog mellem landsdelene til internationale togruter. Det svarer til en stigning på 14 procent i forhold til første halvdel af sidste år, hvor januar 2022 var påvirket af restriktioner afledt af COVID-19, oplyser DSB.

 

Relaterede artikler:

Øresund dominerer i dansk togtrafik til udlandet

DSB sætter et større antal udlandsbilletter til salg

Greenpeace: Togrejser ofte dobbelt så dyre som flyet