Hovsa, piloterne faldt i søvn

Piloterne sad i cockpittet på en Airbus 319 da de faldt i søvn, mens flyet nærmede sig Denver-lufthavnen (billedet). Hændelsen skete for tre år siden, men blev først offentliggjort forleden ved en høring i den amerikanske kongres om flysikkerhed.



Myndighederne holder hændelse som disse skjult, for at befolkningen ikke skal blive bange for at flyve.



Flyets kaptajn indberettede hændelsen og fortalte, at han og hans styrmand første havde fløjet fra Denver til Baltimore på østkysten, havde ventet en time og så fløjet tilbage til Denver i Colorado. En samlet flyvetid på lige under 8 timer



Kaptajnen forklarede i sin rapport, at han også de to foregående dage havde fløjet lange aften-flyvninger og derfor var noget rød-øjet.

Han faldt i søvn med under 45 minutter tilbage af turen til Denver – det samme gjorde styrmanden.



Kaptajnen vågnede ved at der blev råbt og skreget fra flykontrollen – de skulle have påbegyndt deres anflyvning til Denver. Men fordi de var faldet i søvn, var deres flyvehøjde den dobbelte af, hvad den skulle være, ligesom flyets hastighed var alt for høj.



Kaptajnen kaldte op til flyveledelsen, fik vækket sin styrmand og flyet foretog en normal landing.

Kaptajnen anbefalede i sin rapport, at piloterne ikke har tre natflyvninger i rap og at flyselskaber sætter kaptajn og styrmand sammen som ikke begge har haft natflyvninger.



Hvilket flyselskab, der er tale om, blev ikke oplyst – men avisen Rocky Mountain News skriver, at kun United og Frontier flyver på Denver med Airbus A319.

United har dog ingen sene flyvninger mellem Baltimore og Denver.

Det har Frontier, men en talsmand sagde, at selskabet ikke havde oplysninger om noget som det beskrevne.



Kaptajnen havde sendt sin rapport til NASA’s Aviation Safety Reporting System, hvor piloter anonymt kan rapportere hændelser for at øge flysikkerheden.

Skrevet af