Debat: SAS undervurderer lavprisselskaberne

Af Nicolas E. Fischer, formand for HK Luftfart/SAS





Det er dejligt at blive modsagt af SAS’ salgsdirektør i Danmark, Per Møller Jensen (Take Offs hjemmeside i fredags, red). Det er jo en slags dialog – og dialog er forudsætning for samarbejde. Fremskridt!



Ingen er forblændet af Norwegians kvartalsregnskab, men SAS har i 15 år undervurderet lavprisselskaberne. Undtagen når ledelsen taler om omkostninger.



Så får vi nemlig at vide, at SAS-medarbejderne er for dyre i forhold til det ene eller andet lavprisselskab. Procenterne hives ned fra luften efter forgodtbefindende.



Det er totalt useriøst, men har en effekt, som SAS’ ledelse mærkeligt nok har dyrket gennem mange år: Offentligheden – og det vil bl.a. sige nuværende og potentielle kunder – får det indtryk, at SAS’ medarbejdere er nogle forkælede unger, der ikke vil aflægge sig deres dyre vaner.



Lad os som udgangspunkt slå fast: Medarbejderne i SAS har igennem mange år leveret de besparelser, ledelsen har forlangt – hvad enten beløbet var 14 milliarder eller tre milliarder eller noget helt andet. Lige lidt har det hjulpet. SAS’ økonomi er stadig nødlidende.



Faktum er, at SAS’ omkostningsstruktur er for dyr, men ikke på grund af medarbejderne. Når det gælder strategiske beslutninger, organisering af selskabet, tilrettelæggelse af arbejdet, planlægning af ruter, salg eller køb af virksomheder, salg eller køb af fly og indgåelse af samarbejder med andre virksomheder og outsourcing, har medarbejderne ingen eller minimal indflydelse. Tværtimod kan ledelsen på disse områder handle suverænt stort set uden indblanding.



Kartelbøder er i øvrigt heller ikke vores ansvar.



For et år siden sagde SAS’ koncernchef, Mats Jansson: ”Hvis vi ikke lykkes, er halvdelen af ansvaret mit og halvdelen af ansvaret er fagforeningernes.”



Medarbejderne forpligtede sig til at levere besparelser og effektiviseringer, ledelsen ville til gengæld levere et ”unikt, differentierende kommercielt koncept.”



I april 2009 meddelte SAS-ledelsen, at medarbejderne havde opfyldt deres forpligtelser, og at besparelserne kørte on track. Men nu – seks måneder efter lanceringen af Core SAS – må vi konstatere, at det ikke synes at redde SAS’ økonomi.



Mit forslag er derfor, at vi forholder seriøst til virkeligheden og til konkurrencen fra lavprisselskaberne og opretter vores eget lavprisselskab, Flysas.com – ved siden af SAS.



KLM/Air France og Transavia har haft en sådan konstruktion i mange år, så mere original er den altså ikke.



Flysas.com flyver punkt-til-punkt på destinationer, som ikke konkurrerer med SAS. Selskabet har kun én flytype, alle billetter sælges via internettet, check-in foregår uden personale via automater, massivt salg af relevante produkter ombord og via website. Og Flysas.com har naturligvis en effektiv kundeservice via chat, mail og telefon.



Flysas.com har en enkel organisatorisk struktur, bl.a. er der kun fem fagforeninger (i stedet for 39 i SAS). Nyt selskab, nye overenskomster. Kernen her er, at det er arbejdsopgavernes indhold og kompleksitet foruden markedsvilkårene, som afgør løn og tillæg. Flysas.com kan fungere som indgang til senere ansættelse i SAS, og da medarbejderne har lavere anciennitet, erfaring etc. end i SAS, arbejder de på et lavere løntrin.



Til forskel fra andre lavprisselskaber udnytter Flysas.com fordelene ved fællesskabet med SAS. Billetter fra de to selskaber kan kombineres. Bagage kan checkes igennem til slutdestinationen. Eurobonuspoint kan optjenes og bruges. Flysas.com er med andre ord, hvad vi forstår ved et ”unikt, differentierende kommercielt koncept.”



Desværre: Afskaffelse af kantinetilskud og fri parkering redder ikke SAS’ økonomi. Der skal indtægter til!

Skrevet af