Farlige partikler fra gamle lokomotiver

dobbeltdækker dsbEn ny rapport viser, at indtil IC4-togene kommer, bliver DSB-medarbejdere udsat for potentielt kræftfremkaldende partikler fra gamle diesellokomotiver.

Selv om man har forsøgt at mindske problemet, bliver medarbejdere fortsat udsat for en for høj koncentration af ultrafine partikler, som kan være kræftfremkaldende. De kommer fra ældre, dieseldrevne lokomotiver og rammer både personalet på togene og medarbejderne i vedligeholdelsesafdelingen, skriver finans.dk.

Det fremgår af en netop fremlagt undersøgelse af partikelomfanget. Resultatet er kritisk, fordi man rent faktisk har forsøgt at bekæmpe problemet. I 2013 viste en stikprøvekontrol, at der var flere ultrafine partikler i dobbeltdækkertogene, end på den stærkt trafikerede H.C. Andersens Boulevard i København.

Det fik DSB til at montere såkaldte emissionsskift, der har reduceret dieseludledningen med 30%, mens nye filtre i dobbeltdækkertogene har reduceret omfanget med cirka 40%.

Trods initiativerne, er der flere steder mellem 100.000 og 150.000 partikler pr. kubikcentimeter. Til sammenligning viste kontrolmålinger på H.C. Andersens Boulevard hhv. 39.000 og 46.500 partikler pr. kubikcentimetermeter.

Rapporten er lavet af forskere fra Københavns Universitet og vurderer øget risiko for lungekræft, blærekræft og hjertekarsygdomme.

DSB vil forsøge at ændre vagtplaner og arbejdsprocesser, så medarbejderne eksponeres mindst muligt, men køreplanen kan ikke hænge sammen uden diesellokomotiverne.

Løsningen er at vente på IC4 og søstertogene IC2, der skal køre mere lokalt. DSB meddelte før jul, at man med en pengeindsprøjtning på seks millioner kroner pr. tog forventer at have de fleste IC4 på skinner i 2019.