Kommentar: Tvivl i baglandet slukkede lyset for Sterling

Af Ejvind Olesen



Dansk erhvervsliv er ikke for tøsedrenge. Enhver er sig selv nærmest. Når en rekonstruktion af et blødende flyselskab, som Sterling Airlines i den grad bliver en offentlig sag fra 3. nov. til 20. nov. i små tre uger, så skal det ende galt.



Alt for mange får indsigt i planerne, alt for mange kommer med udtalelser og synspunkter. Såvel dybt skuffede kunder som konkurrenter kan daglig kulegrave og kommentere. Det bør et hold kuratorer vide, hvis deres formål er at redde stumperne. Noget sådant må jurister og revisorer vel have fået ind som børnelærdom.



Hvordan man kan tro, man i nutidens moderne kommunikationsverden kan holde hemmeligt, hvem der forhandles med, er tordnende naivt. Og naturligvis skulle kuratorerne fra Gorrissen, Federspiel og Kierkegaard have slået til med det samme, da personalegrupperne i ren og skær fortvivlelse gik med til en hidtil ukendt tilsidesættelse af reglerne for virksomhedsovertagelse. Sådan en chance kommer aldrig igen.



Alligevel blev det ved med at trække i langdrag. Når en fisk bider på krogen, skal der trækkes til, ellers slipper den fri igen. Når en kapitalfond som Axcel normalt forhandler om, en investering for deres milliardformue sker det ikke i offentlighedens søgelys. Da det kom frem, at det var Axcel, der var i spil, burde i hvert fald kuratorerne være klar over, at et bagland af pensionskasser og ATP ville begynde at påvirke forhandlerne og få dem til at vakle i troen.



Det var præcist, hvad der skete. Fagforeninger i SAS: “En ydmygende overenskomst for “vore penge”. En konkurrent som chefen for konkurrenten Norwegian sagde til en norsk avis mere eller mindre direkte: “Det kan kun være tåber, der er på vej ind i en sådan kontrakt i luftfart netop nu.” Det burde han have holdt sig for god til. En stor dansk charteroperatør: “Jeg ville aldrig gå ind i en sådan aftale. Sterling er færdig.”



Det sidste døgn, hvor alle aftaler var på plads blev skæbnesvangert. Midt på torsdagen kom forhandlerne overraskende med meddelelsen om, at de alligevel ikke ville være med. Se væk fra den intetsigende meddelelse om manglende tid til langtids planlægning. Der var simpelthen alt for god tid, fordi kuratorerne måske troede, at der var mulighed for at finde endnu en fisk, der ville bide på.



Udenfor lagde de ansatte ikke skjul på frustrationer og gråd. Flere samgifte mister begge deres job. Flere med god indtjening, ikke mindst piloter, går personlig konkurs.

Måske er det godt for konkurrencen, at Sterling ikke er med, mishandlet af islandske fantaster, måske er det godt for at nå frem til nogle fornuftige billetpriser og en reducering af overkapacitet.



Men så mange burde ikke have været holdt for nar så længe. Et stykke dansk luftfartshistorie er slut. Det er ret let at se, at dem med fiskestangen bærer hovedansvaret for, at sidste kapitel blev skrevet på den måde.


Skrevet af