Følg dog med i flypriserne Karl-Georg

Hvis man bare følger med i de aktuelle lavpriser med fly, vil man også vide, hvornår prisen er urealistisk lav, skriver Forbrugerklagenævnet. Det er lige præcis, hvad man ikke gør. Den sunde fornuft har for længst forladt branchen.

Karl-Georg Jensen ville gerne fejre julen i varmere himmelstrøg sammen med sin kone. Derfor begyndte han, der er 66-årig pensionist i Birkerød, i følge Søndagsavisen, sidste efterår at lede efter et godt tilbud på nettet.

Det fandt han også. Et tilbud bedre end han overhovedet havde forestillet sig. Kun 198 kroner for en returbillet med Suntours  til Gran Canaria. Ganske vist uden hotel, men det mente han nok at kunne finde ved igen at søge på nettet. Man følger vel med tiden. Og med den flypris kunne der jo godt blive råd til et lækkert hotel.

Som sagt så gjort. To billetter blev bestilt hos Primera Travel og bekræftelse modtaget. Men glæden varede kort. Bureauet ringede senere og meddelte Karl-Georg, at prisen desværre var en fejl, og hans rejse vil blive annulleret.

”Det ville jeg ikke acceptere. Jeg havde jo fået en bekræftelse. Derfor klagede jeg til Forbrugerklagenævnet,” siger han til avisen.

Stor var hans overraskelse, da Forbrugerklagenævnet gav bureauet ret under henvisning til, at Karl-Georg burde have gennemskuet, at det var en forkert pris. Fordi den kun svarede til cirka fem procent af rejsens pris, og heller ikke var mærket som en rabatpris.

Åbenlys fejl
Købeloven har en bestemmelse om forkerte priser i netbutikker. Her fortolkes det af Forbrugerstyrelsen således: ”Hvis du har handlet i en netbutik med købsfunktion, vil de oplyste priser normalt være bindende. Det betyder, at kunden har ret til at købe varen til den oplyste pris, selv om den er forkert.

Der er dog undtagelser. Kunden kan ikke forlange at få varen til den forkerte, lave pris, hvis det er åbenlyst, at der er tale om en fejl.”

Det afgørende spørgsmål må nu være, hvornår det er åbenlyst? Hvis prisskiltet for en ny bil bliver til 15.000 koner i stedet for 150.000 koner, er der ikke så meget at rafle om. Men med nutidens lave priser på flyrejser er det ikke så ligetil.

Enhver kan da sige sig selv, at 198 kroner retur til Gran Canaria ikke kan være rigtigt. Kan man?

Så sent som i denne uge kunne man købe en billet til Florida med Norwegian for 907 kroner. Selv om produktionsprisen, selv med et moderne fly, nok ligger på 3.500 kroner. Fik du den Karl-Georg?

Eller hvad med 259 kroner til Nice,  eller 990 kroner til New York. Og så taler vi slet ikke om flypriserne både hos SAS, Norwegian og mange flere i udsalgsperioden i januar.

Spis bananen hurtigt
Nu er det bevist, at Karl-Georg ikke følger med, for så kunne han have appelleret under henvisning til, at han bestemt ikke kunne vide på forhånd, at han ikke kan komme til Las Palmas for 198 kroner. Det ville være mod al sund fornuft. Men den sunde fornuft har forladt rejsebranchen for længe siden. Det er muligt, at Forbrugerklagenævnet også opdager det på et tidspunkt.

For resten købte jeg forleden fire store udenlandske, økologiske bananer for seks koner i Netto, (hvorfor der stod udenlandske ved jeg ikke. Findes der danske bananer?) og 10 udenlandske tomater for 10 kroner.

Jeg må se at få dem spist, inden Netto vil have dem tilbage!

x

Læs Også

Hygge-VM med masser af roser til danske arrangører

Når sport og turisme går op i en højere enhed er det en ideel kombination, og den euforiske stemning med 16 dage i København og Herning, blev ombølget af en succes, som andre kan lære noget af.

Hvorfor skal flyselskaberne være en kampplads?

Kineserne på øen Taiwan elsker kun få familiemedlemmer med rødder tilbage til Fastlandskina. Og der er fortsat et spændingsfelt, selv om det er blevet bedre, men hvorfor skal flyselskaberne nu drages med ind i konflikten?

Europa-Parlamentet i dobbeltrolle

Trætheden breder sig flere steder for den voksende turiststrøm, og nu starter Europa-Parlamentet en konkurrence om, hvilken europæisk hovedstad, der lancerer den bedst tilpassede turistme i 2018.

Når det gungrer i Aarhus

Det er dejligt med lidt optimisme i dansk turisme, men der findes også rigtigt mange statistikker og ranglister, som man ikke skal tage alvorligt, for så kan man let blive skuffet.

Man skulle eje en togbus

Jeg ved ikke, hvem der har opfundet den skræmmende betegnelse og det sammensatte ord, som selv stavekontrollen afviser. Banedanmark aflyser nu igen den ægte togtrafik på Kystbanen fra Helsingør til København til fordel for en bus.

Stolt af Air Canada – men vil også savne Scandic

Vagn Sørensen har netop været i København for at afvikle sit engagement i Skandinaviens største hotelkoncern og vil koncentrere sig om porteføljen af bestyrelser, og ikke mindst formandsposten i Air Canada.