Godnat Sterling

Der sidder mange folk rundt omkring i danske flyselskaber og rejsebureauer, der har haft deres gang i Sterling. Hvad enten det har heddet Sterling Airways, Sterling European eller Sterling Airlines. Sterling har gennem fem årtier været en fællesnævner for innovation, korpsånd og sammenhold i både flyindustrien og rejsebranchen. Det er trist, trist, trist, at ”de røde” nu ikke er luftbårne længere.

 

For flypassagererne er det trist. Fordi Sterlings kollaps – så ventet det nok har været – uvægerligt kommer til at betyde mindre konkurrence, og dermed højere billetpriser. Som hr. og fru Danmark var vi alle sammen godt tjent med et flyselskab, der med stor risiko turde sætte nye standarder for, hvad flytransport skulle koste.

 

For rejsebureauerne er det også trist. Fordi adgangen til gruppe- og charterserier nu vil byde på én udbyder mindre, og dermed også mindre konkurrence. Det bliver, alt andet lige, vanskeligere for især mellemstore og små bureauer at finde plads til en bæredygtig indtjeningsmargin i et indkøbsmarked, hvor den største, hjemlige lavprisspiller pludselig mangler.

 

For ”de røde” – det gælder både nuværende og forhenværende ansatte i Sterling, er dagens konkursbegæring mere end trist, – den er nærmest en tragedie. Der findes næppe den virksomhed eller organisation i rejsebranchen, der som de skiftende Sterling-selskaber har været båret af en vilje og en korpsånd, som den, der nu må lade livet.
 

Der var mange medarbejdere, som kneb en tåre, da daværende Maersk Air forsvandt i sommeren 2005. Mange af dem nåede også at blive ”røde” med Sterling. Nu må de græde igen. For denne gang viste der sig desværre ingen køber, der var tilstrækkeligt stærk til at byde ind på det nok mest spændende projekt, dansk luftfart har budt på i de seneste fem årtier.

 

At operationen lykkedes – men patienten desværre omkom – er en rammende gravskrift for det lavprisselskab, der for få år siden kunne bryste sig af at være både det største og førende på vore breddegrader. Og der er nu en betydelig risiko for, at de tilbageværende flyselskaber i markedet ikke for alvor har lært lektien, men atter blot bevidstløst vil skrue billetpriserne op, i stedet for at tilpasse deres organisationer til markedets krav.

 

Sker det, og det er vel sandsynligt, må man virkelig bede de højere magter om at sikre, at Sterling endnu engang opstår som endnu en Fugl Phønix. Det kan der hurtigt blive brug for i rejseindustrien.

 

Det mener STAND BY

Skrevet af Christian Peschardt