I førerposition trods underskud

”Positionen er taget, og kampen om kunderne er vundet, selv om der er tale om et hårdt og meget konkurrencepræget marked. Cimber Sterling har samtidig vist evne til at opnå en bedre trafikøkonomi med højere gennemsnitlig indtjening per passager. Der er investeret i at opbygge positionen, og det har på kort sigt kostet på bundlinjen. Selskabet har dog sikret sig et fundament for fremtidig vækst ved blandt andet at få et kapitaltilsagn, som giver mulighed for yderligere at styrke positionen”, skriver adm. direktør Jacob Krogsgaard.

 

I regnskabet for 3. kvartal i regnskabsåret 2010/11 fremgår, at antallet af passagerer steg med 21%, hvilket gav en fremgang i omsætningen på 18% til 395 millioner kroner. Vintervejr og stigende brændstofpriser påvirkede sammen med investeringen i den stærkere position resultatet negativt. Det primære driftsresultat før særlige poster blev derfor et underskud på 97 millioner kroner, hvilket er på niveau med sidste år. For 2010/11 fastholdes forventningerne om en omsætning i størrelsesordenen 2 milliarder kroner, hvorimod den primære drift før særlige poster justeres til et underskud i størrelsesordenen 125-145 millioner kroner mod tidligere forventet 20-80 millioner.

 

”Vi skal altid være konkurrencedygtige, men vi skal også erkende, at det marked, vi opererer på, er præget af salgspriser under det reelle omkostningsniveau. Det kan ses på regnskaberne hos alle operatører, og det kan naturligvis ikke fortsætte. Vi skal derfor hele tiden være knivskarpe i forhold til at optimere vores forretning og justere vores ruteprogram, så vi sikrer os, at vi hele tiden flyver de mest rentable ruter. Derfor sker der også variation i ruteplanlægningen fra sæson til sæson. Denne øvelse har været medvirkende til, at vi gradvist har fået en bedre trafikøkonomi”.

 

”Vi har leveret et resultat i vores 3. kvartal, som isoleret set ikke er tilfredsstillende. Men der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi blandt andet med et nyt kapitaltilsagn har styrket fundamentet til at skabe fortsat vækst. Efterspørgselen på indenrigs er stigende, arbejdet med at optimere organisationen lykkes, og vi forbereder netop nu flere initiativer, som vil styrke vores økonomi. Derfor kan vi se, at vores strategi bærer frugt. Vi ser positivt på fremtiden, selv om vi ved, at der fortsat skal kæmpes benhårdt for at vokse og tjene penge” slutter Jacob Krogsgaard.

Skrevet af Flemming Juul