Der var fokus på den stigende vækst af rejsende ved Wonderful Copenhagen årlige konference om Tomorrow’s Urban Travel. Antallet til København forventes fordoblet om under 15 år.
”Mens København sidste år havde 8,8 millioner turister, forventer vi omkring år 2030 næsten en fordobling til 16 millioner,” sagde Wonderful Copenhagen administrerende direktør, Mikkel Aarø-Hansen, da han forleden bød velkommen til de over 350 tilmeldte ved Tomorrow’s Urban Travel, i Øksnehallen.
WoCo-konferencen, der blot forkortes TUT, havde tiltrukket deltagere fra alle dele af rejsebranchen. Og det daglange arrangement bød på paneldebatter, indbudte gæstetalere og mini-workshops.
Alene sidste år havde Region Hovedstaden (minus Bornholm) 11 millioner turistovernatninger; turismen i Hovedstadsregionen omsatte for cirka 42 milliarder kroner og står bag knap 50.000 arbejdspladser, viser de seneste tal fra Wonderful Copenhagen.
En gæstetaler ved WoCo-konferencen var Ian Yeoman, fremtidsforsker indenfor turisme og lektor ved Victoria University i New Zealands hovedstad, Wellington. Her arbejder han blandt andet med et projekt for New Zealands ministerium for økonomisk udvikling om landets turismefremtid. Ligeledes har Ian Yeoman skrevet flere bøger, blandt andet en med titlen the Future of European Tourism, ligesom han præsenterer mange af sine forskningsresultater på hjemmesiden tomorrowstourist.com
Ian Yeoman diskuterede som første indlægsholder på TUT fremtidens turisme og påvirkninger fra områder som events, trends og værdikæder. Han kiggede også på verdens økonomiske udvikling, herunder rejsetendenser fra den voksende middelklasse verden over.
Crazy Rich Asians
”Turister rejser stadig generelt for deres egen skyld og kommer for eksempel her til København af de samme årsager som tidligere, for at se kendte turiststeder som Den lille Havfrue,” sagde Ian Yeoman blandt andet i Øksnehallen og tilføjede:
”Middelklassen verden over bliver rigere og får råd til at rejse stadig mere. En ny film i denne tid er ”Crazy Rich Asians,” der blandt andet besøger Las Vegas. Meget af turismevæksten kommer fra Asien, navnlig Kina – og det er disse velhavende turister mange destinationer jagter. Demografisk er der for eksempel også den ændring, at vi bliver ældre – vi ser stadig flere bedsteforældre rejse med deres børnebørn.”
Som eksempel på turistvæksten fra Asien, herunder Kina, spurgte Ian Yeoman de fremmødte i Øksnehallen, hvor mange kinesiske turister København havde i 1997?
Ingen kunne umiddelbart råbe et svar ud, og det var der god grund til, konstaterede Ian Yeoman. For i 1997 var antallet af kinesiske turister i København så lille, at de ikke blev registreret som landegruppe.
I dag er der masser af statistik. De seneste tal fra VisitDenmark viser, at kinesiske overnatninger i Danmark steg fra 55.000 i 2008 til 228.000 sidste år, dette er kun hotelovernatninger. Regnes overnatninger via Airbnb med, var tallet sidste år skønsmæssigt 260.000 kinesiske overnatninger i Danmark – VisitDenmark håber i år på 308.000.
Københavns mange turister
Ian Yeomans debatindlæg på blev efterfulgt af paneldiskussion mellem administrerende direktør for Københavns Havn, Copenhagen Malmö Port, Barbara Scheel Agersnap, koncerndirektør COO Lars Sandahl Sørensen fra SAS, Mikkel Bogh, direktør for Statens Museum for Kunst, og Ole Sorang, nordisk marketingdirektør for Radisson Hotel Group.
Havnedirektør Barbara Scheel Agersnap kunne sagtens genkende nogle af de beskrevne tendenser om fremtidens turisme fra Ian Yeoman. Hun sagde, at også på krydstogtsiden er nye segmenter på vej til Københavns Havn. Det kan være Sir Richard Branson, der er ved at søsætte krydstogtvaremærket Virgin Voyages, der lægger fra kaj i 2020, eller den luksuriøse hotelkæde Ritz-Carlton, der ligeledes i 2020 vil være klar med ultra deluxe krydstogtskibe.
Mikkel Bogh, direktør for Statens Museum for Kunst, nævnte som eksempel på museernes indvirkning på storbyernes turiststrømme Louvre-museet i Paris. ”Louvre har ti millioner gæster om året, men 90 procent kommer nærmest kun for at se ét maleri, Mona Lisa. Det er vigtigt for museerne at vise, at attraktionen har mere,” sagde han.
SAS’ Lars Sandahl Sørensen sagde, at København er hot lige nu som turistdestination. ”Men derfor er der ingen grund til at sætte autopiloten til, for der er ingen garanti for at det fortsætter,” lød det.
Ole Sorang fra Radisson Hotel Group sagde: ”Turismen indenfor København har et godt samarbejde, men udfordres af andre storby-brands, der kan tiltrække flere rejsende fordi de har en stærkere turismefinansiering.”
Panelet drøftede også det såkaldte Venedig-syndrom, at lokale i store turistattraktioner som Venedig bliver trætte af det stigende antal besøgende. Omkring ti procent af Venedigs turister er krydstogtgæster, men det er ikke mindst dem, de bliver set skævt, fordi der kommer så mange på samme tidspunkt.
Relaterede artikler:
København får pris som bedste digitale turistdestination