Kort nyt

  • Danmark lukker ambassaden i Irak

    (17-04-24 – 12:40) Med udgangen af maj i år lukker den danske ambassade i Iraks hovedstad, Bagdad. Dermed kommer Danmark ned på at have 66 ambassader verden over.

    Udenrigsministeriet skriver i en pressemeddelelse, at ambassadelukningen i Irak skyldes ”hjemtagningen af det danske sikrings- og eskortebidrag samt støttepersonel fra NATO’s mission i Irak. Ambassaden åbnede i 2020 for at understøtte den danske ledelse af NATO’s mission i Irak (NMI) og det danske styrkebidrag hertil.”

    Med hjemtagelsen af størstedelen af det danske bidrag til NMI er en central opgave for ambassaden afsluttet, oplyses det.

  • TUI vil starte ny hotelkæde i Afrika

    (16-04-24 – 17:47) Mora er navnet på en ny hotelkæde, TUI i samarbejde med franchisepartnere vil etablere på en række af sine afrikanske destinationer.

    Til sommer åbner det første Mora-resort på Zanzibar, der er planlagt yderligere otte Mora-hoteller: i Gambia, Senegal, Tanzania, på Kap Verde-øerne og i Kenya, hedder det i en pressemeddelelse.

    TUI har også planer om et af sine egne hoteller, et TUI Blue, i Kenya. I forvejen har TUI-koncernen over 90 hoteller med mere end 30.000 værelser i syv afrikanske lande.

  • Marokko har nordisk turismeworkshop, også i København

    (15-04-24 – 18:18) Marokkos turistråd, Visit Morocco, har sidst i maj en række nordiske workshops for rejsebureaubranchen, arrangeret af Atlantic Link.

    I København er det den 27. maj med start sidst på eftermiddagen. De øvrige nordiske stop er Helsinki, Oslo og Stockholm.

    Her deltager 15 marokkanske leverandører af turismeydelser til rejsebureauerne, for eksempel destinationer og hoteller, men ingen flyselskaber.

  • Tyrkiet klar med nordisk turisme-roadshow

    Klik for større format. Tyrkiet er ikke kun badestrande, men for eksempel også storbyer som Istanbul. Wikipedia-foto: Nérostrateur.

    (12-04-24 – 14:08) Det statslige tyrkiske turistråd, TGA, Türkiye Tourism Promotion & Development Agency, er i midten af maj under overskriften ”GoTürkiye Roadshow” på rundtur til København, Stockholm, Oslo og Helsinki.

    Den 13. maj holdes workshoppen i København; hér kan tilmeldte rejsebureauer møde leverandører og repræsentanter fra mange dele af tyrkisk turisme.

    Rundturen i Norden arrangeres i samarbejde med det danske repræsentationsbureau Related.

    Sidste år havde Tyrkiet 56,7 millioner udenlandske ankomster, i år forventes 60 millioner. Også sidste år var der cirka 320.000 danske ankomster til Tyrkiet, i år forudses en vækst på ni procent.

  • TUI titelsponsor for maratonløb på Mallorca

    Klik for større format. Fra et tidligere hel- og halvmaratonløb i og omkring Palma, hovedbyen på Mallorca. Foto via TUI.

    (11-04-24 – 18:58) Den 20. oktober afvikles dette års udgave af Palma Marathon Mallorca – med TUI som titelsponsor og distributionspartner, oplyser rejsekoncernen.

    TUI-gæster kan købe billet til dagen og løbe hel- eller halvmaratonløb, eller nøjes med ni kilometer, på Mallorca. Med i billetprisen er mulighed for deltagelse i aktiviteter som morgenløb, udstilling og pastafest. Det er helt ekstraordinært nu muligt for også vores danske gæster at bestille deres billet til løbet på TUI’s hjemmeside, oplyser TUI.

    Til den tyvende udgave af Palma Marathon Mallorca forventer arrangørerne i år over 10.000 deltagere fra 50 lande.

  • Norwegian Cruise Line aflyser en lang række sejladser

    Klik for større format. Norwegian Jade er et af de berørte krydstogtskibe fra NCL. Arkivfoto fra Wikipedia: Kefalonitis94.

    (10-04-24 – 18:47) Norwegian Cruise Line aflyser gennem næste år en stribe krydstogter fordelt på syv af rederiets netop nu 19 skibe.

    Aflysningerne skyldes en række årsager, blandt disse er, siger en talsmand for rederiet til USA Today, urolighederne i øjeblikket omkring Israel og Det røde Hav, ændrede tider for, hvornår et eller flere skibe skal i tørdok, at mindst ét af skibene er blevet booket til en charter samt stigende efterspørgsel på krydstogter tættere på det store amerikanske hjemmemarked, for eksempel til Bahamas.

    Aflysningerne er fordelt gennem 2025 og omfatter skibene Norwegian Spirit, Norwegian Jade, Norwegian Sky, Norwegian Star, Norwegian Viva, Norwegian Pearl og Norwegian Epic.

    Gæster der allerede er booket på de berørte krydstogter, får alle deres penge tilbage samt en rabat på 10 procent på næste krydstogtbooking hos NCL, skriver USA Today.

  • Amadeus får grønt lys til at købe biometrikoncern

    Klik for større format. For at ”accelerere sin vækst i den biometriske sektor” har Amadeus købt Vision-Box for 320 millioner euro. Arkiv-pr-foto.

    (09-04-24 – 19:09) Den globale rejseteknologiudbyder Amadeus oplyste sidst i januar, at man vil bruge 320 millioner euro, cirka 2,4 milliarder kroner, på at købe virksomheden Vision-Box, der leverer biometriske løsninger til lufthavne, flyselskaber og grænsekontroller.

    Opkøbet krævede dog en myndighedsgodkendelse, og den er kommet nu, oplyser Amadeus.

    Vision-Box, der har hovedkvarter i Portugal, blev grundlagt i 2001 som leverandør af digitale og biometriske identitetsløsninger. Koncernens produkter er foreløbig i over 100 lande verden over.

  • Jysk Rejsebureau klar i nye lokaler i København

    Klik for større format. Sådan ser Jysk Rejsebureaus nye walks-in lokaler på Vesterbrogade i København ud. PR-foto.

    (08-04-24 – 18:44) Vesterbrogade 65 blev i dag ny københavneradresse for Jysk Rejsebureau; her sidder 16 af rejsebureauets nu over 150 medarbejdere. Omkring halvdelen er på hovedkontoret i Aarhus, resten er udover København fordelt på salgskontorerne i Herning, Kolding, København, Odense og Aalborg.

    Jysk Rejsebureaus kontor i København har haft vokseværk og har derfor forladt lokaler i Knabrostræde i den indre by. På den adresse er man blevet afløst af rejsebureauet Benns, der ligesom Jysk Rejsebureau er en del af Kilroy-koncernen.

  • Færøerne vært for årets Vestnorden-rejsemesse

    Klik for større format. Et kig ud over Færøernes hovedstad, Torshavn, der i år er vært for rejsebranchefagmessen Vestnorden. Wikipediafoto: Arne List.

    (05-04-24 – 16:06) Den 24. og 25. september i år er Torshavn atter vært for den årlige Vestnorden-fagmesse for rejsebranchen

    Vestnorden arrangeres på skift af turistrådene i Island, Færøerne og Grønland – Island er vært i ulige år, Færøerne og Grønland deles om de lige år. Det sker under paraplyen NATA (North Atlantic Tourism Association)

    På Vestnorden kan rejsebureauagenter fra hele verden møde leverandører af turismeydelser fra de tre vestnordiske destinationer.

    Registreringen for deltagelsen i årets Vestnorden åbner 1. maj på Vestnorden.com

  • Psykolog ny personalechef i stort rejsebureau

    Klik for større format. Lisbeth Løvig Jensen er ny personalechef hos Jysk Rejsebureau. PR-foto.

    (04-04-24 – 17:27) Lisbeth Løvig Jensen er ansat som ny HR-manager hos Jysk Rejsebureau. Hun har en master i psykologi og har tidligere været HR-manager i flere virksomheder uden for rejsebranchen.

    Til gengæld har hun som sine mange nye kolleger hos Jysk Rejsebureau en stærk passion for rejser, og har rejst i mange verdenshjørner, oplyses det.

    ”Da vi nu har rundet 150 kolleger i Jysk Rejsebureau, ønsker vi at styrke vores kompetenceudvikling, medarbejdertrivsel og tiltrækning af nye medarbejdere,” skriver rejsebureauet på Linkedin og tilføjer: ”Vi glæder os til, med Lisbeths hjælp, at gøre Jysk Rejsebureau til en endnu bedre arbejdsplads.”

    Cirka halvdelen af de ansatte hos Jysk Rejsebureau er på hovedkontoret i Aarhus, resten er på rejsebureaufilialerne i Herning, Kolding, København, Odense og Aalborg.

  • Spies-gæster købte taxfree for 342 millioner kroner

    Klik for større format. Spies-passagerer på vej med Sunclass Airlines, arkivfoto: Henrik Baumgarten.

    (03-04-24 – 17:57) Passagerer på Sunclass Airlines, flyselskabet i Nordic Leisure Travel Group med Spies, Ving i Sverige og Norge samt Tjäreborg i Finland, købte i NLTG’s seneste regnskabsår, 1. oktober 2022 til udgangen af september sidste år, taxfree samt mad- og drikkevarer ombord for 528 millioner svenske kroner, cirka 342 millioner danske kroner.

    Det fremgår af det nye årsregnskab for Nordic Leisure Travel Group; det viser også en samlet koncernomsætning på 14,9 milliarder svenske kroner, heraf kom de 13,6 milliarder kroner fra salg af pakkerejser.

    Læs mere om regnskabet via dette link.

  • Svensk destination vil tiltrække flere MICE-gæster

    Klik for større format. Fra området omkring Kullen. Foto: Höganäs Kommune.

    (02-04-24 – 18:18) Incomingbureauet Kullen Tours, der udgøres af danske Helene Brandi med en fortid i Wonderful Copenhagen, og svenske Maria Holmström, arbejder blandt andet med destinationsudvikling.

    Og i samarbejde med lokale aktører ved den sydvestsvenske destination og Höganäs Kommune, hjælper Kullen Tours med at tiltrække flere møder, konferencer og events (Meetings, Incentives, Conferences og Events) til Kullen og omegn.

    I den forbindelse arrangeres en kendskabstur til Kullen den 22-23. april for danske mødeplanlæggere til at opleve Kullen og se nogle af faciliteterne og møde lokale MICE-aktører.

    Kullen Tours tager sig typisk af grupper på 30-100 deltagere, da destinationen har sine naturlige begrænsninger på de helt store venues og overnatningsmuligheder, men er oplagt til incentive og møder, siger Helene Brandi.

  • Tyrkiet gentager kæmpe ballonfestival

    Klik for større format. Varmluftballoner over Kappadokien i det centrale Tyrkiet. PR-foto: Türkiye Tourism Promotion & Development Agency (TGA)

    (27-03-24 – 15:55) Den tyrkiske region Kappadokien, der ligger sådan nærmest midt i Tyrkiet, er blandt andet kendt for sin årlige festival for varmluftballoner.

    Balloon Festival Cappadocia, hedder festivalen, der i år afvikles mellem den 14-20. juli, skriver i hvert fald hjemmesiden Balloons Of Cappadocia.

    Festivalen er koncentreret omkring byen Ürgüp og besøgende kan se hundredvis af de store varmluftballoner svæve over det forunderlige landskab – eller man kan mod betaling booke en plads på en af ballonerne, skriver Euronews i en længere gennemgang af forskellige, spektakulære tyrkiske festivaler i år.

  • Sixt køreklar med Porsche som udlejningsbiler

    Klik for større format. Repræsentanter fra Porsche og Sixt.

    (26-03-24 – 13:23) På sin tyske hjemmebane tilbyder biludlejningskoncernen Sixt fra næste måned Porsche-biler som Cayenne, Macan, Panamera, Porsche 911 og Taycan.

    Priserne oplyses ikke i pressemeddelelsen, men de dyreste Sixt-biler i dag i Tyskland er for eksempel BMW’er til over 5.000 kroner – om dagen.

    Sixt vil udlejer Porsche-bilerne fra afdelinger i Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Køln og München.

    Over de kommende år forventer Sixt at komme op på et trecifret antal Porscher til udlejning i Tyskland.

  • Programsponsorat af ”Badehotellet” styrker rejsebureau

    Klik for større format. Lars Ranthe som Georg Madsen under optagelserne af ”Badehotellets” 10. og sidste sæson. Foto: Mike Kollöffel/TV 2.

    (24-03-24 – 15:15) Rejsebureauet Best Travel med hovedkontor i Aalborg Lufthavn bruger mange penge på TV-programsponsorater, for eksempel af den nuværende 10. sæson af ”Badehotellet” på TV 2.

    ”Vi kan ikke måle direkte, om sponsoratet giver noget. Men vi kan med vores programsponsorater se, at når vi har disse, stiger trafikken på vores hjemmeside,” siger Rune Thomassen, administrerende direktør for Best Travel, der i år forventer 15 procent stigning i rejsebureauets omsætning.

    ”Vi har været meget med programsponsorater på TV 2 Charlie, men selve ”Badehotellet” på hovedkanalen TV 2 ligger i seere meget op til vores segment af gæster: de plus 60-årige,” siger rejsebureaudirektøren til Standby.dk

  • Rejsebureaus længst ansatte har 25-års jubilæum

    Klik for større format. Susanne Naundrup fejrer 1. april 25-års jubilæum i C&C Travel. PR-foto.

    (22-03-24 – 17:27) Den 1. april fejrer Susanne Naundrup, regnskabschef hos C&C Travel, 25 års jubilæum i rejsebureauet. Hun er dermed den medarbejder, der har været længst i virksomheden, oplyses det.

    Susanne Naundrup startede på det lille kontor i Boltens Gård i København, sammen med rejsebureauets grundlægger, italienske Enrico Harrasser Burmeister. Han gik på pension i 2015 og overlod rejsebureauet til sine to sønner, Luca, der i dag er administrerende direktør, og Marco.

    Siden har Susanne Naundrup været gennem det hele – fra kontorflytninger og direktørskifte til askeskyer og corona. Hun har klaret det meste med en beundringsværdig grundighed og ihærdighed, lyder det fra C&C Travel.

    Som økonomiansvarlig har Susanne Naundrup mange berøringsflader i C&C Travel – både bland de danske kolleger og ikke mindst på rejsebureauets kontor i Filippinerne, hvor hun har to økonomimedarbejdere, som hun besøger mindst én gang om året.

  • Danske Rejsejournalister: Ny forperson og ny næstforperson

    Klik for større format. Lissen Jacobsen, til venstre, og Rikke Koks Andreassen er nye i spidsen for Danske Rejsejournalister. Privatfoto.

    (21-03-24 – 17:47) Rikke Koks Andreassen blev på onsdagens generalforsamling hos Danske Rejsejournalister valgt til foreningens nye forperson. Hun afløste Kirstine Krefeld, der efter en valgperiode ønskede at trække sig.

    Rikke Koks Andreassen har været medlem af foreningen i 11 år. Hun kom til rejsebranchen via presseafdelingen i Københavns Lufthavn, hvor hun var i 10 år; hun har haft syv år som pressechef hos Kuoni Danmark, forgængeren Apollo Rejser. Siden har hun været på flere PR-bureauer og har i dag sit eget PR- og konsulentfirma, Gestalt Executive.

    Efter generalforsamlingen, der blev ledet af Lars Thykier, Danmarks Rejsebureau Forening pensionerede direktør, har Rejsejournalisterne nu denne bestyrelse, nævnt alfabetisk:

    Louise Alkjær (Danmarks Rejsebureau Forening), Annette Brylov (Danhostel), Klaus Gjede, Carsten B. Grubach, Lissen Jacobsen (næstforperson), Mette Damgaard Petersen og Aage Krogsdam.

    ”For at blive mere moderne i vores terminologi har vi omdøbt ”formand” til forperson og ”næstformand” til næstforperson,” siger Rikke Koks Andreassen.

  • Spansk højhastighedstog nedskærer rejsetid

    (19-03-24 – 18:28) Spaniens nyeste højhastighedstog forbinder nu Madrid med Oviedo, hovedstaden i Asturias-regionen i det nordlige Spanien. Denne nye rute forbindelse forkorter rejsetiden med næsten to timer, og toget kan køre op til 350 kilometer i timen.

    Den 450 km lange strækning med stop i Segovia, Valladolid, Palencia og León inkluderer blandt andet en tunnel på 25 kilometer.

    ”Denne nyskabende rute er ikke kun et teknologisk fremskridt; den er også et skridt i retning af bæredygtig turisme. Ved at tilbyde en hurtig, effektiv og miljøvenlig transportmetode opmuntrer Spanien besøgende til at udforske mere af landets rige kulturelle og naturlige arv, samtidig med at de reducerer deres CO2-fodaftryk,” skriver Det nationale Spanske Turistbureau i Danmark i en pressemeddelelse.

  • Hertz skifter igen koncernchef

    Gil West bliver ny koncernchef for Hertz Biludlejning. PR-foto.

    (18-03-24 – 18:18) Stephen Scherr er efter kun to år bag rattet snart fortid som koncernchef for Hertz-biludlejning. Han afløses fra næste måned af Gil West, der tidligere har været driftsdirektør i Delta Air Lines.

    Stephen Scherr kom til Hertz efter biludlejningsgiganten var kommet ud af en kontrolleret konkursbeskyttelse under pandemien.

    Hans fald, skriver Travel Pulse, skyldes blandt andet Hertz’ investering i 100.000 elbiler fra Tesla, en beslutning der blev dyr fordi efterspørgslen efter elbiler har været lav og brugtvognsprisen er gået ned.

    I starten af i år meddelte Hertz, at man vil skille sig af med 20.000 af sine foreløbig 60.000 elbiler. Læs mere her.

  • Irsk rejsebranche på nordisk fremstød i København

    Klik for større format. Fra torsdagens irske workshop i København. Foto: Tourism Ireland.

    (15-03-24 – 17:17) Torsdag havde det irske turistråd, Tourism Ireland, der har nordisk kontor i København, arrangeret sin årlige workshop for den nordiske rejsebranche.

    Eventet blev holdt på Hotel Skt. Petri i København og samlede 25 repræsentanter fra den irske rejsebranche – for eksempel turistattraktioner, hoteller og regionale turistråd. De mødtes med medarbejdere fra 30 danske, svenske, norske og finske rejsebureauer.

    ”Vores mål er at øge kendskabet til Irland og hjælpe Irland og vores turismepartnere med at sikre en større andel af deres forretning i 2024 og fremover,” siger Emer Mac Diarmada, nordisk markedschef for Tourism Ireland.