Når gardinet blafrer

SAS-Economy-Class-CabinONSDAGSKLUMME: Der er kun rester tilbage af den oprindelige aftale om bemanding af flyene i SAS, men den interne kamp varer ved. Nu gælder det gardin eller væg til hvilerum, som norsk kabinepersonale foreløbigt scorer på.

Af Ejvind Olesen  

Hvordan fordeler man arbejde og godbidder mellem ansatte fra tre ejer-stater i et flyselskab? Det spørgsmål optog meget af sindene, da SAS kom til verden og såmænd også i mange år derefter. Og gør det til en vis grad stadig.

Fordelingen var klar. Sverige størst med 3/7, Norge og Danmark delte resten med 2/7 til hver. For bemandingen på flyene blev det til den meget omtalte (og for SAS dyre) aftale om 3-2-2. Ikke mindst fordi de fleste fly udgik fra København, i hvert fald langruterne, som er/var attraktive for både piloter og kabinepersonale.

De seneste aftaler har barberet ordningen næsten væk. Tilbage er et halvt hundrede norske kabine ansatte i gammel overenskomstaftale.

Og nu blusser det hele op igen. Fordi SAS har fået et reservefly A340, som er så moderne indrettet, at væggen til kabinepersonalets hvilestole er væk og erstattet med et gardin. Det vil danske og svenske ansatte ikke acceptere, for det står i deres overenskomst, at der skal være en væg.

Det står ikke i den norske aftale – og norsk kabinepersonale vil gerne. Fordi de kæmper en kamp for at komme på langruter, som de ikke har mange af på hjemmebane.

SAS har i ny overenskomst fået gennemført, at man i op til et år godt kan flyve med gardin, men har valgt at lade de norske ansatte får eneretten på det nye fly. Også for at undgå slagsmålet med danskere og svenskere.

Det koster ekstra, fordi de norske kabineansatte i aftalen er på arbejde fra de forlader hjemmestationen, selv om de først skal på job fra København. Det synes de danske kolleger er en underlig form for sparevilje.

Til gengæld koster det, efter hvad standby.dk erfarer, ret så store beløb at installere væggen og indkøbe nye og smallerede stole. Men der er ikke tale om, at der bliver færre stole til passagererne. Således mistes ikke noget i indtægter med en væg.

Argumentet fra ledelsens side er, at man på de korte ruter godt kan klare sig med det blafrende gardin. Det er en flyvetur på syv til otte timer, mens en vending med et SAS-fly til Kanarieøerne tager 12-13 timer uden problemer – og med gardiner.

Snart er overenskomstforhandlingerne overstået, og så er det sandsynligt, at parterne skal i gang med en forhandling i og med, at en ny figuration er på vej på oversøiske fly A330 og A340. Og når der komme ligge-senge og så meget andet, hvad skal der så egentlig være til personalet?

Gardinet blafrer indtil videre på norsk.