Når krydstogtskibet er sejlet

KOMMENTAR: Hvordan garderer man sig mod forsinkelser ved flykrak eller andre forhindringer på vej til sit krydstogtskib? ”Sludder og vrøvl” mente nogen om kommentaren i sidste uge med forslag om at købe to ydelser gennem rejsebureauet. – Men man kunne jo også forsikre sig, eller kan man?

Af Ejvind Olesen 

Når man vover sig frem med markante synspunkter og opfordringer til både branche og forbrugere, må man være forberedt på at få et hak og vrisne bemærkninger. Det har jeg vænnet mig til i mange år. Det værste er, når ingen gider kommentere.

Således forleden i kommentaren ”Så kan de lære det” om forbrugerne, som vandrer lige ind i problemerne ved selv at foretage reservationer og bestillinger. I det nævnte tilfælde i en ankesag, da Cimber Sterling var krakket og kunden ikke kom til Rom og selv måtte bære tabet for det reserverede hotel. Bank og kreditkortselskab tog sig af flybilletten, men der var ikke hjælp at hente til hotellet.

Jeg rådede forbrugerne til at købe to ydelser hos et rejsebureau og på den måde være sikret for et par hundrede kroner. Også for krydstogtpassagerer, som let kommer ud for noget sådant ved en forsinkelse, uden at der behøver at være tale om et krak af andet end en flymotor.

Det betød svar som følgende fra en læser: ”Noget sludder. Rejsebranchen må acceptere, at vi kan selv, ofte med store besparelser”.

En anden skrev: ”Det er noget vrøvl, hvis man med et par hundrede kroners besparelser, tænker på bureauerne, men hvis det er en forsikring, er det sund fornuft”.

Lad mig i min uvidenhed indrømme, at jeg ikke vidste, man for eksempel kan forsikre sig mod, at ens fly ikke når den rettidige afgang til et krydstogtskib uden at have dækket sig ind via pakkerejseloven.

Nu er jeg blevet klogere. Det er Mark Bertram fra Europæiskes marketingafdeling, som reagerer. Europæiske ERV har en forsikring (Forsinket fremmøde og ændret afgangstid) til 259 kr.

Her er man dækket under hele rejsen uanset, hvor mange afgange man har. Lander man for eksempel for sent i Miami, fordi ens fly har ændret afgangstider og derfor ikke når krydstogtskibet, dækker forsikringen.

På samme måde hvis ens fly ikke når til Barcelona eller Rom i rette tid. Man skal dog formentlig hele tiden beregne selskabets egne overgangstider. Den er for eksempel tre timer i Barcelona og lidt mere i Rom, hvor der er 100 km. til havnen og skibet.

Mark Bertram gør samtidig opmærksom på, at man også har den mere kendte ”Forsinket Fremøde forsikring” – i lighed med andre forsikringsselskaber og brugt af charterselskaber – til 79 kr.

Skal jeg nu anbefale de to ydelser i et bureau eller forsikringen?

Tjah, i bureauet får man forhåbentlig god service og ekspertvejledning med i købet. Gad vide, hvor mange der egentlig ved, at de kan fortsætte med at gøre det hele selv – for 259 kr!