Norwegian afviser at ’regelshoppe’

norwegian kabine besætning Cabin Crew 1 Long HaulAfviser anklagerne om, at selskabet misbruger reglerne i de forskellige EU-lande og kan dokumentere, at de ansatte følger de lokale lønninger på de baser, hvor de hører hjemme.

”I en global industri er det utopi at tro, at alle skal være ansat på skandinaviske vilkår”. Sådan lyder det fra Norwegian som svar på kritikken af, at selskabet opretter datterselskaber og bruger rekrutteringsbureauer i andre lande for at spare omkostninger, skriver business.dk.

”Når vi ekspanderer, kræver de investorer, der giver os finansiering, en form for sikkerhed. Det er for risikofyldt at lægge alle æg i én kurv. Derfor har vi besluttet, at Norwegian skal have en holding-struktur med et moderselskab på toppen uden operativ drift. Den skal i stedet ligge i selskaber, der er 100% ejet af os, og alle ansatte beholder samme løn og betingelser ved overflytning”, skriver kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Selskabet er som Ryanair flere gange anklaget for ’regel-shopping’, som en rapport fra Rådet for Dansk Luftfart har beskrevet. Den socialdemokratiske kandidat til EU-parlamentsvalget Ole Christensen anklager selskabet for at registrere sig i Irland alene for at få lov til at ansætte asiatisk personale på langruter. Men det er forkert, lyder det fra Norwegian.

”Vi kunne placere os i et hvilket som helst europæisk land og benytte asiatisk og amerikansk besætning, som andre europæiske selskaber har gjort. Den eneste undtagelse er Norge og delvist Danmark, der har valgt at beholde særregler, som vi mener, er forældede”, skriver kommunikationsdirektøren og peger på, at asiatiske piloter tjener lige så meget som de europæiske og amerikanske. Og selv om der er forskel på lønningerne til kabinepersonalet, er lønningerne høje i forhold til resten af arbejdsmarkedet i de asiatiske lande.

”Den gennemsnitlige månedsløn til en asiatisk kabineansat ligger omkring 15.000 norske kroner, hvilket giver langt større købekraft end deres norske og danske kolleger. Hvis det er social dumping, er det umuligt at drive nogen form for international virksomhed”, skriver Anne-Sissel Skånvik.