Vectron-lokomotiv med EuroCity-vogne. (Foto: Jens Hasse | DSB | PR)

Concito: Ikke realistisk med billigere togrejser

Mens Enhedslisten ønsker at sænke prisen på togrejser i Europa ud fra et klimahensyn, påpeger tænketanken Concito, at initiativet ikke kan stå alene, fordi der er flere udfordringer på området.

Da ledelse og medlemmer af Enhedslisten i den forgangne weekend mødtes til partiets digitale årsmøde, var et af de emner, der var på dagsordenen, et udspil til, hvordan fremtidens togtrafik mellem de europæiske lande kan se ud.

Enhedslisten ønsker nemlig, at prisen skal sænkes, hvilket man håber vil medvirke til, at det bliver mere attraktivt at tage toget end at gå ombord på et fly. Det skriver TV2.

Per Clausen, der er Enhedslistens spidskandidat ved det kommende Europa-Parlamentetsvalg, kalder det helt urimeligt ud fra et klimasynspunkt, at det i visse tilfælde kan være dobbelt så billigt at flyve fremfor at tage toget til en given destination.

Har tre initiativer på bedding
For at rette op på den skævhed, som man mener, at der er, ønske partiet derfor at indføre en prisgaranti således, at togbilletter til rejser i Europe i fremtiden ikke må koste mere end flybilletter til samme destination.

Yderligere vil Enhedslisten også halvere prisen for interrail i EU. I første omgang vil det konkret betyde, at personer på mellem 12 og 27 år skal kunne rejse med tog i Europa i en måned for en pris på 1.000 kroner.

Derudover foreslår partiet, at der etableres en såkaldt togfond, der i tillæg til at finansiere de føromtalte tiltag også får til at opgave at skabe flere muligheder for at tage toget samt bedre forbindelser mellem de enkelte medlemslande i EU.

Flere barrierer står i vejen
At sænke prisen på togrejser markant er dog ikke nødvendigvis den optimale løsning, lyder det fra den grønne tænketank Concito, der ser flere udfordringer ved forslaget fra Enhedslisten.

”Sætter man bare priserne ned, uden der kommer mere kapacitet, vil der ske det samme, som vi ser det med parkering i Danmark. Det er billigt, men du kan ikke få en plads,” siger tænketankens programchef Søren Have til TV2 om risikoen for flaskehalse.

De mange skift, som der sædvanligvis er på en togrejse, får også nogle potentielle passagerer til at vælge transportformen fra, ligesom den længere rejsetid ifølge Have også er en udfordring, når målet er at få flere til at indløse billet til toget fremover.


Relaterede artikler:

Ønsker at etablere fælles skandinavisk togselskab

Ny togrute mellem Stockholm og København

Nyt europæisk nattog kører nu også til Prag