Kombardo Expressen, der køres af Molslinjen mellem København og Aarhus, ekspanderer fra september i år til også at omfatte Bornholm og København.

Ny buslinje mellem København og Bornholm

Når Molslinjen til september overtager betjeningen af færgeruten fra Sverige til Rønne, lader rederiet også sin Kombardo-busservice indgå i de nye planer.

Der er i forvejen busforbindelse med færgen mellem Rønne og Ystad, men her skal passagererne selv bære deres bagage ombord og fra borde.

Når Molslinjen fra september i år indsætter sit Kombardo-produkt, så holder bussen i havnen i Rønne, hvor de rejsende kan sætte bagage ind i bussen, der herefter kører ombord, sejler med til svenske Ystad og derfra fortsætter til København.

”Det har været et stort ønske på Bornholm at få Kombardo Ekspressen til at starte og slutte turen fra København i Rønne. Når vi starter det nye produkt bliver der til at begynde med 56 dobbeltture om ugen mellem Bornholm og København,” siger Molslinjens PR- og kommunikationschef, Jesper Maack, til STANDBY.dk – han kalder det en ”besnærende tanke” at sælge gennemgående billetter med Kombardo Ekspressen, så der i bus kan køres fra Rønne via København til Aarhus.

”Ved at Kombardo Ekspressen begynder turen i Rønne Havn, skal passagererne ikke selv slæbe deres bagage ombord på skibet og bagefter ved ankomst ned til bussen. Bagagen er i bussen hele tiden,” siger Jesper Maack.

Det er målet med Kombardo Expressens mellem København og Bornholm at bringe pendlere og andre passagerer fra Rønne til København. Buslinjen er et samarbejde mellem Herning Turist, der stiller med busserne, og Molslinjen, som med i forvejen 150 ugentlige afgange kører mellem Aarhus og København.

Kombardo Ekspressen mellem København og Aarhus blev oprettet sidste sommer – de ugentlige afgange er nu oppe på 150. Det betyder cirka 12.000 ugentlige pladser – og dermed op til 624.000 sæder om året alene mellem København og Aarhus med Kombardo Ekspressen, der sejler med Molslinjen mellem Sjællands Odde og Aarhus.

Et klart ønske om buskonceptet
”Når vi har besøgt Bornholm, er vi ofte blevet spurgt til Kombardo Expressen, så vi har fornemmet et klart ønske om at medbringe buskonceptet,” siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard. Ombord på busserne er der Wi-Fi og der kan også medbringes cykler og barnevogne.

”Kombardo Expressen er oplagt for pendlere begge veje, og så forventer vi, at bornholmerne vil tage flere korte ture til København, og at flere vil besøge Bornholm på blandt andet weekendophold. I forbindelse med større begivenheder på Bornholm kan ekspresbussen også servicere gæsterne hele vejen til begivenheden,” siger Jesper Skovgaard.

Relaterede artikler:

Molslinjen ikke bekymret for mulig Kattegat-bro

Ny dansk buslinje tredobler

De danske øer risikerer at miste storsponsor

x

Læs Også

Scandlines får nye medejere

Rederiet med færgeruter mellem Danmark og Tyskland udvider ejerkredsen med to nye kapitalfonde. Salget giver den nuværende ejer en milliardgevinst.

Appetit på fragtskibe svækker ikke persontransporten

Et opkøb af tyrkisk operatør af fragtmarkedet i Middelhavet koster milliarder i investering, men det betyder ikke, at beslutningen om fornyelsen af passagerskibe hos DFDS er sat i stå.

Tropisk bar skal øge omsætning hos rederi

Stena Line har investeret millionbeløb i ny caribisk bar på den største af færgerne på rederiets primære passagerrute mellem Sverige og Danmark.

Stena Lines nye RoPax tager form

Den 2. februar blev kølen lagt til det første af Stena Lines RoPax skibe på Avic Weihai Shipyard i Kina. Den traditionelle ceremoni er starten på konstruktionen af fartøjet.

De danske øer risikerer at miste storsponsor

Når ’Færgen’ til efteråret forsvinder fra Bornholm, mister man 70 procent af omsætningen, og det kan blive sidste år med en stribe af sponsorater til festivals på de danske øer.

DFDS øger i Østersøen

I 2021 indsætter det danske rederi to nye fragt- og passagerskibe på sine ruter i Østersøen, hvor man allerede har seks ruter.