Molslinjen transporterer hvert år tre millioner passagerer mellem Sjælland og Aarhus.

Molslinjen ikke bekymret for mulig Kattegat-bro

”Den debat forholder vi os til cirka hvert andet år, hvor en Kattegat-forbindelse kommer op til overfladen,” siger Molslinjens direktør efter transportministerens udspil om ren vejforbindelse.

Transportminister Ole Birk Olesen ønsker at se på omkostningerne ved en ren vejbroforbindelse – altså uden jernbane – over Kattegat. Drømmen om en Kattegat-bro er vakt til live efter en ny rapport med nye tal fra Transportministeriet vurderer, at en sådan forbindelse kan finansieres af brugerbetaling og være tilbagebetalt af trafikanterne på 32 år, oplyser Transportministeriet. Uden togskinnerne vil en bil-bro over Kattegat koste skønsmæssigt 60 milliarder kroner.

Regnestykket med de 32 år bygger på, at prisen for at køre over en Kattegat-bro bliver på samme niveau som i dag på Storebæltsbroen, hvor det koster 240 krone. Den nye rapport har fået et politisk flertal bestående af regeringen og Dansk Folkeparti til at genoplive tankerne om en bro over Kattegat – men kun for biltrafik.

”Det er en gammel drøm at binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen med en fast forbindelse over Kattegat, men det har hidtil forekommet økonomisk urealistisk. Nu viser det sig, at økonomien ser ud til at hænge sammen, hvis man bygger en ren vejforbindelse. Det bør vi undersøge nærmere,” siger transportministeren.

En mulig linjeføring kunne være fra Røsnæs på det vestligste Sjælland med en 19 kilometer lang bro til Samsø, videre over Samsø og så en ny bro på 20 kilometer til havnebyen Hou, syd for Aarhus, i Odder Kommune ved den jyske østkyst.

”Vi har allerede en Kattegat-forbindelse”
En mulig fast Kattegat-forbindelse vil blandt andet udfordre Molslinjen, der primært sejler mellem Sjællands Odde og Aarhus. Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen, siger via sin pressechef til STANDBY.dk:

”Molslinjen synes, at vi på mange måder allerede har etableret en godt nok ”sejlende bro” mellem Sjælland og Aarhus med over tre millioner passagerer om året. Politikerne skal naturligvis vurdere, hvordan samfundet bedst bruger sine milliarder – i mellemtiden gør vi det, vi er bedst til. Resten er en debat, vi forholder os til hvert cirka hvert andet år, hvor debatten om en mulig fast Kattegat-forbindelse kommer op til overfladen.”

Der skal nu laves flere undersøgelser om økonomien i en fast forbindelse over Kattegat, så en mulig beslutning kan træffes om formentlig to år.

Relaterede artikler:

Ny dansk buslinje tredobler

Molslinjen fjerner bilister fra motorveje

Hurtigfærgen Express 3 er kommet til Aarhus

x

Læs Også

Appetit på fragtskibe svækker ikke persontransporten

Et opkøb af tyrkisk operatør af fragtmarkedet i Middelhavet koster milliarder i investering, men det betyder ikke, at beslutningen om fornyelsen af passagerskibe hos DFDS er sat i stå.

Tropisk bar skal øge omsætning hos rederi

Stena Line har investeret millionbeløb i ny caribisk bar på den største af færgerne på rederiets primære passagerrute mellem Sverige og Danmark.

Scandlines får nye medejere

Rederiet med færgeruter mellem Danmark og Tyskland udvider ejerkredsen med to nye kapitalfonde. Salget giver den nuværende ejer en milliardgevinst.

Stena Lines nye RoPax tager form

Den 2. februar blev kølen lagt til det første af Stena Lines RoPax skibe på Avic Weihai Shipyard i Kina. Den traditionelle ceremoni er starten på konstruktionen af fartøjet.

De danske øer risikerer at miste storsponsor

Når ’Færgen’ til efteråret forsvinder fra Bornholm, mister man 70 procent af omsætningen, og det kan blive sidste år med en stribe af sponsorater til festivals på de danske øer.

DFDS øger i Østersøen

I 2021 indsætter det danske rederi to nye fragt- og passagerskibe på sine ruter i Østersøen, hvor man allerede har seks ruter.