ICE 4-tog fra Deutsche Bahn. (Foto: Deutsche Bahn | PR)

Ny køreplan med mere kapacitet og nye udlandsruter

I Deutsche Bahns kommende køreplan øges antallet af ruter med fjerntog mere, end selskabet har gjort i de forgangne 20 år, oplyses det. Derudover lanceres der også flere nye udlandsruter.

Deutsche Bahn har netop løftet sløret for den nye køreplan, som det tyske togselskab vil tage i brug i slutningen af i år og køre i henhold til i 2024.

I denne nærer selskabet blandt andet planer om at øge kapaciteten med op mod 25 procent på strækninger, hvor der opleves store efterspørgsel, ligesom man i højere grad vil benytte sig af højhastighedstog i driften samt forbedre betjeningen af en række regionale banestrækninger.

Derudover skal længere tog med flere vogne bidrage til, at selskabet får øget sædekapaciteten på strækninger mellem en række af Tysklands store byer. Det vil særligt være på ruter, der forbinder Berlin med byer i delstaten Nordrhein-Westfalen såsom Køln og Düsseldorf.

Vil høste frugterne
Et andet af fokusområderne i den nye køreplan, der tages i brug den 10. december i år, er at Deutsche Bahn øger kapaciteten på fjerntog. Selskabet oplyser, at der i planen for næste år skabes flere nye fjerntogsruter, end tilfældet har været de seneste 20 år.

”Vi kan nu høste frugterne af den flådestrategi, som vi har fulgt i de seneste par,” udtaler Michael Peterson, der er bestyrelsesmedlem med ansvar for passagertransport på fjernstrækninger hos Deutsche Bahn.

”Det har vist sig at være den rigtige beslutning, at vi fortsatte med at udvide vores langdistanceflåde selv under pandemien. Det har betydet flere fordele for vores passagerer, fordi de både får glæde af nye tog men også flere nye ruter, som vi har mulighed for at tilbyde, da vi har flådekapaciteten til det.”

Vil investere 447 millioner kroner
Udenrigsruterne spiller også en rolle i den kommende køreplan, hvor Deutsche Bahn blandt andet vil benytte højhastighedstog af typen ICE 4 på selskabets ruter til Østrig. Disse er tidligere blevet betjent med InterCity-tog. Det skriver RailTech.

I tillæg hertil har man udvidet et eksisterende samarbejde med Österreichische Bundesbahnen, der er er det statslige jernbaneselskab i Østrig, således, at man fra december i år vil have nye ruter fra Berlin til Paris samt Bruxelles. På disse vil passagererne blive transporteret i Nightjet-togtypen.

I første omgang vil disse udenrigsruter blive betjent tre gange ugentligt, men fra efteråret næste år vil frekvensen blive øget til daglige afgange.

I løbet af næste år vil det tyske togselskab desuden foretage en række renoveringsprojekter på infrastrukturen på tværs af dets netværk. Det vil blandt andet komme til udryk ved, at Deutsche Bahn investerer 60 millioner euro (447 millioner kroner) i at modernisere selskabets faciliteter på de 25 mest travle stationer.


Relaterede artikler:

Vil bruge 335 milliarder kroner på bedre jernbaner

Vil tredoble højhastighedstogstrækninger i Europa

Deutsche Bahn gentager succes med billigbillet