Paris laver brochure om ønsker fra turister

2019/08/defaultmain.jpgTURISME: Hvordan skal man som ansat i Paris’ turistindustri vise høflighed overfor 11 uens nationaliteter? Det giver en ny guide fra de franske turistmyndigheder svaret på…

Guiden henvender sig til hotel- og restaurationsansatte i Paris – målet er at de skal yde en bedre service overfor udenlandske gæster. Ingen af de nordiske lande er blandt de omtalte 11 nationaliteter.

Håndbogen med titlen “Do You Speak Touriste?” er bl.a. udgivet for, at Paris skal prøve at komme af med sit ry for at være arrogant overfor udenlandske besøgende.

Her er nogle af de oplysninger, modtagerne af guiden får…

Om englænderne hedder det bl.a.: ”De elsker fransk gastronomi, foretrækker at blive tiltalt ved deres fornavn og vil gerne have det sjovt under deres ophold.”

”Amerikanerne bruger de fleste af deres penge på hoteller og vil gerne spise middag kl. 18. De præsenterer sig oftest med deres fornavn.”

“Kineserne værdsætter personlig rådgivning om, hvor de kan shoppe, hvilket de bruger flest penge på. Et smil og et ”goddag” på mandarin eller kantonesisk (de to største sproggrupper i Kina, red) vækker glæde.”

”Spanierne rejser oftest med deres familier, de spiser sen middag og kan have brug for at kende restaurantens lukketid. Spanierne kører oftest i bil og er generelt interesseret i gratis begivenheder.”

“Franskmænd vil ikke behandles som turister i Paris og spiser derfor oftest på restauranter med udenlandsk mad.”

“Italienerne kan være utålmodige, man kommer langt med at vise deres børn opmærksomhed.”

“Japanerne forventer komfort og renlighed, men klager ikke. Kritikken kommer først, når de er kommet hjem.”