Ankenævnet for Feriehusudlejning afgør sag, hvor forbruger ikke kunne komme til lejet feriebolig i Ungarn, fordi grænserne var lukkede. Forbrugeren fik ikke opfyldt krav om at få lejebeløbet retur.
”Hvis man overvejer at booke feriebolig den kommende tid, hvor der løbende lempes på rejserestriktionerne, men fortsat er risiko for coronasmitte, restriktioner, vaccine-, test- og karantænekrav samt grænselukninger, så skal man være meget opmærksom på aftalevilkårene.”
Det siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa i Danmark, i en pressemeddelelse.
Den danske afdeling af Forbruger Europa er en del af Konkurrence og Forbrugerstyrelsen. Forbruger Europa-netværket er oprettet af Europa-Kommissionen og har kontorer i alle EU-lande plus Norge og Island.
Lars Arent tilføjer i pressemeddelelsen: ”Medmindre man har aftalt andet, så vil ens muligheder for at få pengene tilbage være meget begrænsede, hvis man ikke kan komme afsted, eksempelvis fordi grænserne lukkes.”
Nej til penge retur
Coronakrisen har ført til rejserestriktioner og lukkede grænser verden over, og det har bragt forbrugere med rejseplaner i klemme. Det gælder blandt andet forbrugere, der har lejet en feriebolig, men ikke kan komme frem, fordi grænserne er lukkede, står der i pressemeddelelsen.
For nylig har Ankenævnet for Feriehusudlejning afgjort en sag om en lejet feriebolig i Ungarn. Landet havde på rejsetidspunktet i maj sidste år lukket sine grænser, så forbrugeren kunne ikke komme frem til den lejede feriebolig.
Forbrugeren ønskede at få sine penge retur, men tabte sagen, fordi boligen var lejet separat, og udlejeren kunne helt som aftalt stille boligen til rådighed.
”Hvis man har booket en feriebolig i udlandet separat, er udgangspunktet, at man ikke kan få pengene tilbage, hvis man er forhindret i at komme frem, og ferieboligen ellers er til rådighed. Det gælder også, selvom årsagen til, at man ikke kan komme frem, er, at grænserne er lukkede,” siger Lars Arent.
I sagen fra Ankenævnet for Feriehusudlejning havde forbrugeren i 2019 booket en ferielejlighed i Budapest med afrejse i begyndelsen af maj sidste år. Da tidspunktet for afrejsen nærmede sig, var grænserne til Ungarn imidlertid lukkede.
Forbrugeren ønskede at få lejebeløbet tilbagebetalt, men det afviste udlejeren.
Sagen endte i Ankenævnet for Feriehusudlejning, der vurderede, at den omstændighed, at forbrugeren som følge af Ungarns grænselukning ikke havde mulighed for at bruge ferielejligheden, ikke efter lejeaftalens indhold betød, at hun havde krav på at få lejebeløbet tilbagebetalt.
Relaterede artikler:
Rekordmange forbrugerklager over rejsebranchen