Så pak os dog ikke ind i vat

Af Ejvind Olesen

 

Det er altså også for galt. Forbrugerne på en flyverejse risikerer at miste deres penge, hvis selskabet krakker, som det netop er sket med Spanair og Malev. De kunne ganske vist have sikret sig ved at gå ind i et rejsebureau og få lidt vejledning. Men, nej. Vil selv, kan selv! Søg på nettet og du skal finde – en eller anden pris, pyt hvem det er og hvordan.

 

Ovenpå de to krak og endnu en debat om den håbløse ”Lenes lov” om erstatning og 20 kr.`s ordning, vil Danmarks Rejsebureau Forening fuld forståeligt have loven taget op til revision. Den er og bliver et misfoster. Men derfor skal vi ikke over til noget endnu værre.
Forbrugerrådet vil have en obligatorisk ordning – og det vil DRF vistnok desværre også. Forleden sagde direktør Rasmus Kjeldahl til rejseliv.dk: ”Vi skal have en obligatorisk ordning, hvor alle passagerer automatisk er dækket, hvis flyselskabet går konkurs – og det foretrækker forbrugerne.”

 

Ja, det gør de sikkert. Bare det ikke skal koste dem noget, måske nok fem kr., men ikke mere.
Kun 16 procent vil forsikre sig, hvis det er et lavprisselskab, men 27 procent med et flyselskab, de ikke kender. 14 procent, hvis det er en meget dyr flybillet, ifølge en Tænk analyse.

 

De svar savner enhver form for logik. Det kunne jo være at risikoen var betydeligt højere hos et lavprisselskab end hos British Airways med en business class-billet.

 

For et år siden begyndte Linie 3 at sælge billetter til forestillinger et års tid senere. Har nogen hørt om en forsikring for indbetalte penge i den forbindelse. Hellere opfordring til at tegne en forsikring.

 

Pak os dog ikke ind i vat. Vi er voksne, kan tænke selv og er vant til at tage en risiko. Vi skal også nok forsikre os af egen fri vilje, hvis vi selv skønner det er nødvendigt.

 

God information og sund fornuft, please. Og hav så en god weekend op til skoleferien.

PS. Pas på busfirmaet ikke krakker.

Skrevet af Ejvind Olesen