Selvfølgelig har SAS en god fremtid

Ejvind Olesen.

KOMMENTAR: Nu må det høre op med hele tiden at fremhæve Norwegian og Ryanair som eksempler på, hvor godt de klarer sig, og hvor meget billigere de er end SAS. Den form som SAS nu er i, hæver selskabet op i samme niveau som de tre store i Europa, og det er der, man skal være.

Af Ejvind Olesen

Når man i et hårdt marked kan tjene en lille halv milliard kroner i et enkelt kvartal, som SAS gjorde i tredje kvartal i år, og når man så får foræret 2,6 mia. kr. i færre årlige udgifter, skulle man mene, at vejen er banet for en lysende fremtid.

Men sådan ser de danske skeptikere og kommentatorer ikke på det. Det skal helst gøre lidt ondt. Jo, det er godt nok, at personalet nu har fået tommelskruerne på og accepteret et historisk brud på overenskomsterne. Men det varer nok ikke så længe, og Norwegian er jo stadig billigere på alle måder.

Nu er SAS et ruteselskab og Norwegian et lavprisselskab. Ja, men snart vil SAS blive truet af Norwegians nye langdistance ruter fra næste sommer til både USA og Fjerne Østen.

Nej, det vil de ikke. For det første er Norwegian helt uden netværk. For det andet kommer det norske selskabs billetter til New York lynhurtigt op i samme niveau som lavprisbilletter med SAS fra de skandinaviske hovedstæder til New York, når alle tillæg kommer med. Skal vi sige ca. 4.500 kr. Hvis det ikke sker får Norwegian svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

Ja, men det må da gå galt i forhold til store selskaber som Lufthansa, Air France og British Airways.

Nej, hvorfor skulle det det? Lufthansa er SAS` bedste partner og deler på bundlinjen med trafikken fra Alperne til Nordkalotten. De to andre er især konkurrenter på Paris og London, og her leger også lavprisselskaberne med i forvejen. Og stribevis af SAS-fly er fyldte hver eneste dag.

De andre lande er langt større end Danmark. Ja, men der er ca. 20 mio. indbyggere i Skandinavien, og SAS har tilbud til dem alle.

Ja, men så langruterne da. De har jo tabt på forhånd. Næh, de giver allerede i dag overskud og vil få langt bedre betingelser efter de nye overenskomstaftaler. SAS skal aldrig leve af dem, men bruge dem for at undgå at blive reduceret til et regionalt selskab, som også vil være med til at nedgradere Københavns Lufthavn og byen København. Tværtimod skal vi den anden vej. Måske kunne der blive råd til at lease endnu et langdistancefly. Det er hårdt tiltrængt, og til foråret åbnes ny rute til San Francisco.

Min tidligere chef, Niels Lunde, chefredaktør på Børsen, troede engang på det jeg skrev om luftfart, da han var erhvervsredaktør på Berlingske. Nu må vore veje indtil videre skilles med vidt forskellige opfattelser.

I går sagde han til TV2 News: ”SAS er på sigt i en håbløs strukturel position. På langt sigt tror jeg ikke på dem.”

Jeg mener ikke SAS på noget tidspunkt i de 39 år jeg har skrevet om selskabet har været i en bedre strukturel position. Og jeg tror på dem.

Jeg forstår så godt fhv. SAS chef Jørgen Lindegaard, da han i går til samme TV-station sagde: ”Havde jeg bare haft en sådan overenskomst at arbejde med.”

Til lykke SAS, og til lykke til de ansatte og deres forhandlere, der forstod livets alvor, da den meldte sig.