Spanair’s kollaps vælter ikke SAS

Selv om SAS kvartalsregnskab var lidt bedre end ventet, lurer alligevel en fare i baggrunden, som også blev nævnt ganske kort, nemlig ejerskabet med 10,9 procent af spanske Spanair, som mildt sagt ikke klarer sig for godt.

I Rickard Gustafsons mundtlige rapport fastslog han lakonisk, at de 10,9 procent betyder en maksimal eksponering på 1.800 mio. sv. kr., men dog en likviditetseffekt, der er begrænset til 200-300 mio. sv. kr. Hvis det værste skulle ske, nemlig at Spanair går fallit.

Det kan i den forbindelse undre, at SAS ikke går mere markant ind i et forsøg på at styrke Spanair, men igen og igen understreger SAS, at Spanair har en meget kompetent ledelse.

Takeoff.dk har bedt vicepræsident John Dueholm (foto) om at forklare den problematik.
”Hovedparten af de 1.800 mio. sv. kr. er lån, der er udbetalt, derfor ingen likviditetsvirkning. Det stammer fra det tidspunkt, da SAS var ejer af Spanair.
De 300 mio. sv. kr. er bl. a. leasing af fly, hvor SAS garantere leaseaftaler.”

”Hvorfor kan SAS ikke arbejde tæt sammen med Spanair i Star Alliance, som British Airways gør med Iberia i en fusion?”

”Spanair er et selskab, der primært driver indenrigstrafik i Spanien. Derfor er mulighederne i Star Alliance begrænsede. Husk også, at de makroøkonomiske nøgletal i Spanien ikke udvikler sig som i Tyskland og Nordeuropa. Derfor er vilkårene for at drive lønsomt flyselskab i Spanien relativt vanskelige.”

SAS-ledelsen udtaler sig i øvrigt ikke om, hvor truet man mener Spanair er på en overlevelse. Men den værst tænkelig situation er trods alt taget med i vurderingen om årsresultatet.

Der var delte meninger om kvartalsregnskabet, som blev offentliggjort i går. Kommentarer spændte fra overraskelser til skuffelser. En del tvivler på, at SAS kan leve op til egne forventninger om overskud, når året er omme.

Aktionærerne sendte igen aktien mod alle tiders bundniveau med et fald på 7-9 procent på børserne i København, Stockholm og Oslo.

 

Skrevet af Ejvind Olesen