Et eksempel på Braille-alfabetet ombord på United Airlines. PR-foto: United Airlines.

Stort flyselskab øger service for blinde passagerer

For at gøre flyrejsen nemmere for blinde og svagtseende passagerer, er amerikanske United Airlines begyndt at introducere Braille-alfabetet ved sæderækker og flytoiletter.

Ikke mange flyselskaber benytter Braille-alfabetet, der blev skabt i 1824 af den blinde franskmand Louis Braille. Men nu begynder United Airlines, Star Alliancens amerikanske fætter, at introducere alfabetet på sine fly, blandt andet ved håndbagagehylderne ved stolerækkerne samt uden- og indenfor på flyenes toiletter.

United Airlines har ifølge sin hjemmeside omkring 3.000 fly hos selve UA og datterselskaber. Sidste år transporterede de 144 millioner flypassagerer, og er ifølge egne oplysninger det flyselskab i verden, der udbyder flest sædekilometer.

UA har gennem sommeren en enkelt rute til Skandinavien, nemlig dagligt frem til sidst i september mellem Newark-lufthavnen ved New York og Stockholm.

Første amerikanske flyselskab med Braille-alfabetet
I en pressemeddelelse skriver United Airlines, at man er første flyselskab i USA til at tage Braille-alfabetet i brug på sine fly og dermed kan hjælpe millioner af rejsende med nedsat eller intet syn, forudsat naturligvis, at de kender Braille-alfabetet, med at bevæge sig rundt i flyet uden at skulle have hjælp.

United skriver, at ifølge USA’s transportministerium rejste omkring 27 millioner passagerer med forskellige fysiske udfordringer med fly i 2019.

UA har i første omgang udstyret over 10 af sine fly med Braille-alfabetet – det forventes at alle flyene i hovedselskabet United Airlines har Braille-alfabetet ombord ved udgangen af 2026. UA har bestilt 700 nye fly til levering frem mod år 2032, alle disse leveres med Braille-alfabetet.

”At finde sit flysæde eller finde frem til toilettet på et fly er noget de fleste af os ikke tænker over, men for millioner af medpassagerer kan det være en udfordring at klare dette på egen hånd. Ved at vi indfører Braille-alfabetet ombord, gør vi flyrejsen mere inkluderende og tilgængelig for mange flere,” siger Linda Jojo, direktør for kundeservice hos United, i pressemeddelelsen.

Flyrejser kan være frustrerende
United samarbejder på dette område med National Federation of the Blind (NFB), American Council of the Blind (ACB) og andre grupper der repræsenterer rejsende med særlige behov, oplyses det.

Formand for NFB, Mark Riccobono, siger i pressemeddelelsen fra United: ”Vi roser United for at tage dette vigtige skridt med at gøre sine fly mere tilgængelige for blinde passagerer og dermed flyrejsen mindre stressede. Flyrejser kan være frustrerende, blandt andet fordi informationer nærmest kun findes på tryk eller visuelle medier som skærme.”

UA skriver også, at man for nylig har forbedret sin app, så den er lettere at bruge for svagtseende med tilføjelse af stærkere farvekontraster, mere plads mellem linjerne og tilføjelse af såkaldt skærmaflæsningsteknologi som VoiceOver og TalkBack. Ydermere, fremhæver United, har flyselskabet også i underholdningssystemerne på sine fly features der gør dem nemmere at bruge for blandt andet svagtseende og blinde.

Uniteds hub-lufthavne i USA er udover Newark-lufthavnen ved New York også Chicago, Denver, Houston, Los Angeles, San Francisco og Washington D.C.

 

Relaterede artikler:

United viser vejen med familievenlig seating

Nyt dansk nicherejsebureau har fokus på autisme

Flyselskab godkender 20 år gammel billet