Udformning af rejsebeskrivelser er én blandt en række opgaver, som TUI er begyndt at benytte kunstig intelligens til at løse. Ifølge koncernen er mulighederne i rejsebranchen ”uendelige”.
Den kunstige intelligens ChatGPT, der er udviklet af virksomheden OpenAI, har opnået stor popularitet og gennemslagskraft blandt andet, fordi den er meget brugervenlig og fungerer således, at brugerne via en chatsamtale kan stille den opgaver, som den dernæst løser.
Både private personer og virksomheder har taget teknologien til sig og benytter den i diverse sammenhænge. Det gælder også hos TUI, der fortæller, at trods man i starten var mere tilbageholdende med ChatGPT, er den nu begyndt at spille en større rolle i forretningen.
Senest er det beskrivelser af destinationerne Umag og Bitez, der er blevet udarbejdet ved hjælp af teknologien. ChatGPT har skrevet teksten, mens ansatte hos rejsekoncernen efterfølgende har tilpasset ordlyden en smule.
TUI oplyser desuden, der i løbet af denne uge offentliggøres beskrivelser af rejsemålene Oia og Firostefani, som ligeledes er skrevet af den kunstige intelligens, og flere er på vej.
En god ven at have
Mikkel Hansen, der er kommunikationschef hos TUI Danmark, forklarer, at teknologien er et kærkomment redskab, da den kan assistere de ansatte, der ikke nødvendigvis har den store detailviden om de givne rejsemål.
Han påpeger dog, at der fortsat er behov for mennesker til at justere teksten, så den bliver ligesom TUI gerne vil have det, men alt i alt øger ChatGPT effektiviteten.
”Vores nuværende investering i rutefly- og hotelløsninger betyder, at vi tilføjer flere destinationer, hoteller og afgange end nogensinde før til vores produktportefølje. Og her er ChatGPT bare en god ven at have, fordi den kan finde og formulere noget information på få sekunder, som det tager en af vores ansatte længere tid at lave. Vi bliver mere effektive med den hjælpende robothånd.”
Skal finde den rette balance
Det er ikke udelukkende udformning af tekster, som den kunstige intelligens benyttes til hos TUI. Koncernen afprøver i øjeblikket også chatbottens evner til eksempelvis at opdatere gamle sider, tjekke grammatik samt at foretage nøgleordsanalyser af den mere simple slags.
Kommunikationschefen mener, at mulighederne for at benytte kunstig intelligens til at varetage opgaver i rejsebranchen er ”uendelige”.
”Det er ikke svært at forestille sig, at man bruger chatbotten til at aflaste kundeservice, reklamation eller kundekommunikationen på destinationerne. Vi har mange gæster, som ringer og spørger ind til vores forskellige produkter. Her kan man lige så godt skrive med chatbotten for at finde inspiration til, hvor den næste rejse skal gå hen.”
”Når kunder skal have svar på en reklamation, kan chatbotten hjælpe. Når gæster skal opdateres om noget på destinationen, kan chatbotten generere et svar hurtigt. Når vi skal have lavet en god overskrift til en kampagne, kan vi også spørge den om hjælp. Og når vi skal lave et opslag på et socialt medie, kan vi få chatbotten til det.”
Ifølge Mikkel Hansen skal man dog ikke nå hen til et sted, hvor ChatGPT overtager alt kommunikation med kunderne. Det er fortsat vigtigt, at TUI har føling med gæsterne. Derfor handler det om at finde den rette balancegang i takt med, at teknologien bliver mere udbredt og udvikler sig til at kunne løse mere komplicerede opgaver.
Relaterede artikler:
Dansk rejsearrangør tester kunstig intelligens