ICE 3neo-tog fra Deutsche Bahn. (Foto: DB AG | Volker Emersleben | PR)

Indsætter nye tyske højhastighedstog

Deutsche Bahn har investeret i 73 nye tog. De adskiller sig fra de tidligere ved blandt andet at være udstyret med en særlig slags ruder, som skal hjælpe de passagerer, der benytter en smartphone.

Deutsche Bahn har bestilt 73 ICE 3neo-tog, og indtil videre er de første fire blevet leveret. De resterende vil løbende blive færdiggjort og overdraget til selskabet frem mod 2029, og tilsammen repræsenterer de en investering, der beløber sig til 2,5 milliarder euro (18,6 milliarder kroner).

Det tyske jernbaneselskab oplyser, at togtypen – der er fremstillet af Siemens – har en topfart på 320 kilometer i timen, en vægt på omkring 460 ton og 439 sæder ombord fordelt på flere kabineklasser.

Skal betjene europæiske hovedstæder
ICE 3neo’erne vil hovedsageligt blive indsat som en del af driften på nogle særlige jernbanestrækninger, der er beregnet til tog, som kører hurtigt.

I starten vil de derfor blot kunne opleves af passagerer, der rejser mellem Dortmund, Køln, Stuttgart og München.

Det første tog har kørt sin jomfrutur med betalende passagerer. Den fandt sted mellem Frankfurt og Køln, og ifølge The Local vil de fra 2024 også kunne benyttes af rejsende, der skal til udlandet, da ICE 3neo-togene på det tidspunkt skal transportere passagerer til både Bruxelles og Amsterdam.

Ny slags ruder
Der er flere detaljer ved togtypen, der adskiller sig fra ICE 3-togene. Der er blandt andet installeret en særlig slags lys, som ændrer farvetone i løbet af døgnet.

ICE 3neo er derudover udstyret med en speciel type ruder, der er konstrueret på en måde, så de tillader at signalet fra en smartphone slipper nemt igennem, hvilket skal hjælpe til at forbedre modtagelsen og signalet for de passagerer, der benytter deres telefon undervejs.

Yderligere er der gjort plads til otte cykler i hvert tog og opsat nydesignede samt mere rummelige bagagehylder. Der er blevet monteret holdere til en tablet og lavet opladningsmuligheder til elektronisk udstyr ved alle sæder, og togene har fået installeret ekstra døre i forhold til tidligere modeller og en elevator, som skal gøre det nemmere for kørestolsbrugere at tage toget.

Modernisering udfordrer DB
Udover de nye ICE 3neo-tog har Deutsche Bahn også investeret i 140 ICE 4-tog. Tilsammen skal de forskellige typer nye tog tjene til at dæmme op for de udfordringer, der har været en hovedpine for selskabet i løbet af en periode, hvor man har været i gang med at modernisere jernbanenetværket.

Arbejdet har nemlig ført til både forsinkelser, ruteomlægninger og i visse tilfælde aflysninger. Det forklarer bestyrelsesmedlem Michael Peterson fra selskabet. Der dog ikke lægger skjul på, at driften ikke bliver stabil fra den ene dag til den næste.

“Pålideligheden er ikke god hos Deutsche Bahn i øjeblikket, og sådan vil det være i en tid endnu.”


Relaterede artikler:

Femdobler prisen på tysk transportsucces

Medie: Togselskab bliver partner med Star Alliance

Tyske jernbaner ser igen stigning i passagertal