USA’s mindst populære flyselskab

Spirit Airlines Airbus A319.

LUFTFART: Lavprisselskab for tredje år i træk helt i bund i undersøgelse af kundetilfredshed.

Midt i al virakken om United Airlines hårdhændede behandling af en passager, der ikke frivilligt vil afgive en plads på et overbooket fly, kommer den årlige undersøgelse af forbrugertilfredsheden blandt flypassagerer i USA.

Selskabet American Customer Satisfaction Index (ACSI) undersøger hvert år kundetilfredsheden blandt 180.000 forbrugere over hele USA – blandt andet inden for luftfart.

ACSI vurderer kundetilfredsheden på en 100 point skala, og årets undersøgelse viser, at kundetilfredsheden blandt flypassagerer generelt er stigende i USA. Samlet set ligger kundetilfredsheden i årets undersøgelse på 75 point i forhold til 72 point sidste år – svarende til en fremgang på 4,2 procent.

Størst er kundetilfredsheden hos selskaber som JetBlue, Southwest og Alaska Airlines, mens lavprisselskabet Allegiant Air kan notere den største fremgang i kundetilfredshed i forhold til året før. Netværksselskaberne Delta og American får også en pæn fremgang på hhv. syv og seks procent.

United Airlines har ligeledes fremgang, men det store netværksselskab må dog fortsat se sig henvist til en plads blandt de mindst populære selskaber. Lavprisselskabet Spirit ligger for tredje år i træk ligger helt i bund blandt selskaberne i undersøgelsen med en kundetilfredshed på bare 61 point.

Her er selskabernes placering på pointskalaen samt fremgang i procent i forhold til sidste år: JetBlue: 82, +2% – Southwest Airlines: 80, 0% – Alaska Airlines: 78, +1% – American Airlines: 76, +6% – Delta Air Lines: 76, +7% – Alle andre (mindre selskaber): 74, 0%

Allegiant Air: 71, +9% – United Airlines: 70, 3% – Frontier Airlines: 63, -5% og Spirit Airlines: 61, -2%.