Fredagsklummen – Populært at være japansk eller kinesisk stewardesse på udenlandske fly

Af Ejvind Olesen



EN DANSK LOV fra 1980 er taget i brug i retssagen mod SAS om brug af udenlandske, lokalt ansatte stewardesser og stewarder. I loven fastslås det, at besætninger på danske skibe og fly i dansk rutefart, skal være ansat efter danske overenskomster.



Det gav ingen problemer dengang, loven blev vedtaget. Selvom det allerede var 27 år siden, japanske piger var begyndt at flyve for SAS på ruten fra Tokio til København over Anchorage. Med op til fem minutter i dansk luftrum. Allerede dengang vidste de udenlandske flyselskaber så meget om japansk livsstil, at det var nødvendigt med en eller flere japansktalende stewardesser om bord.



Da systemet blev udvidet med starten på ruten til Beijing, og SASbegyndte at ansatte kinesiske kabinefolk blev kimen lagt til den retssag, der nu kører. Startet af den danske kabineforening (CAU). som angiveligt fik Thomas Adelskov (S) på banen med spørgsmål til integrationsministeren – og så rullede bolden.



Lige inden påske fortsætter afhøringer af vidner i Københavns Byret, og når dommen falder, skal man næppe regne med, at den ikke køre videre ved næste retsinstans. Dertil står der alt for meget på spil for SAS – og måske af prestigemæssige grunde for fagforeningerne.



De får til gengæld ikke pladserne erstattet med danske arbejdspladser. Det kan SAS ikke holde til over for konkurrenterne, der alle kører efter samme modul. Skulle det blive fastslået, at kineserne og japanere skal på danske overenskomster, er SAS nødt til at handle – om ikke andet så fordi flyselskaberne i EU risikerer at skulle igennem samme kværn. Og for et selskab af Lufthansas størrelse er det nogle helt andre tal og beløb, der er på spil.



I DAG HAR SAS 30 japanere ansat, og vel et lignende antal kinesere. Det er meget attraktive jobs, og ansøgerlisten i Bejing og Tokio er meget lang, når der rekrutteres nye. Hvor meget de får i løn svinger en del, også i forhold til ruteplan, hotel, ventetid etc. Men en månedsløn på 12.000 kr. plus diverse tillæg er nok et meget godt bud. Det er en fin løn for lignende jobs i Kina og Japan. Til gengæld har en dansk ansat tre gange så meget i gennemsnit.



Hvis SAS skulle tabe synes det givet, at der appelleres. Går det hele i hårknude, kan flyselskabet vælge at indregistrere alle langdistance fly løbende i Sverige og Norge, og fortsat lade dem udgå fra København. Ikke nogen helt billig ændring, men absolut mulig. Endelig er den sidste udvej at lade fly til Japan og Kina i fremtiden starte i Stockholm – svenskerne vil heller end gerne – dermed er problemet også løst en gang for alle. For Københavns Lufthavn ville det være meget ubehageligt.



Fortsættelse følger 17. marts, og med en dom måske lige efter påske.



Hvad mener du? Skal japanske og kinesiske kabinefolk fortsat have lov at flyve for SAS på de betingelser de gør i dag? Stem i quick poll.

Skrevet af