Fredagsklummen: Hvordan går det med jordbærbalancen?

Af Ejvind Olesen



DER ER rekordunderskud på rejsekontoen. I 2007 brugte danskerne 14 mia. kr. mere på rejser i udlandet end udenlandske turister brugte på rejser til Danmark, oplyser Danmarks Statistik.



Og hvad skal vi så bruge det til. “Tåbeligt. Nu mangler vi bare, at de også regner på jordbærbalancen,” gnækkede Simon Spies i sin tid.



Og han havde så evigt ret. Har nogen regnet på, hvordan det er med kartoffeleksporten, sammenlignet med de kartofler vi importerer? Eller hvad med fiskebalancen? For slet ikke at tale om kyllingebalancen.



SELVE ideen med rejselivet er ikke at få danskerne til at blive hjemme. Ideen er at rejse ud og lære andre folk og andre skikke at kende. For danskerne at nyde Solen og varmen mod syd. For italienerne at nyde et krydstogt i køligere farvande, eller en biltur gennem de nordiske lande til Midnatssolen ved Nordkalotten. Hvorfor i alverden skal det sammenlignes.



Med mindre idéen da er at dunke den indenlandske turisme i hovedet med tallene og fortælle dem, hvor meget de sagtner agterud. De kan jo i hvert fald ikke gøre for det danske prisniveau, rygerlov eller verdens højeste moms.



JEG HAR fået en del hug gennem tiderne, fordi jeg har påstået, at vi på det nærmeste har nogle af verdens dygtigste branchefolk til at sende danskerne til udlandet, og nogen der ikke er nær på samme niveau til at få udlændingene til Danmark.



Der tages masser af chancer blandt rejsebureauer, der sender folk ud. Af samme grund sker der også krak, som vi netop nu ser. Hvis man ikke tager nogen chancer, høster man heller ingen gevinst. De dygtigste klarer det.



I DANSK indenrigsturisme er der masser af kløgtige og iderige folk, men de har slet ikke de midler, der skal til for at føre sig lige så markant frem. Og det er ikke statsmidler, jeg efterlyser.



De beløb der sættes af til markedsføring er en brøkdel af, hvad der bruges af danske og internationale rejsearrangører og flyselskaber i Danmark. Hotellerne for eksempel er ikke just kendt, hverken herhjemme eller i udlandet, for den store markedsførings indsats. Slet ikke i sammenligning med den udadgående turisme.



Spørg engang et dansk stormagasin i København om deres indsats for at få turister til København. Spørg engang et dansk provinshotel, hvor meget de gør i presse og tv for at få københavnerne på ferie uden for sæsonen. Ved Vestkysten og på Bornholm for eksempel. Det er lige før jeg siger sammenlign med Lanzarote – og kom til kort.



Jo Danmarks Statistik kan sætte sindene i bevægelse. Hvem givet svaret på det med jordbærerne? Har vi brug for en turistbalance? Svar i quick poll

Skrevet af