Betvivler visdom i at opsplitte SAS

”Vi kan ikke lade være med at stille spørgsmålstegn ved beslutningen om at dele SAS i fire separate enheder: SAS Danmark, SAS Norge, SAS Sverige og SAS Intercontinental. Denne decentralisering har vel haft til formål at bringe SAS nærmere deres respektive hjemmemarkeder og dermed deres kunder, men noget tyder på, at den er årsag til [sommerens] mange aflysninger.”



Det skriver den nordiske direktør for TQ3 Travel Solutions, Thomas Lundberg (billedet), i det store erhvervsrejsebureaus seneste nyhedsbrev. Han fortsætter:



”Logikken tilsiger, at ét stort selskab med mange fly og mange kabineansatte må have nemmere ved at imødegå spidsbelastninger end fire små selskaber hver for sig. Og ved siden af findes Snowflake, som vi fortsat har svært ved at se idéen med. Skal lignende situationer undgås, må mere personale ansættes i hvert selskaber, hvilket SAS også har annonceret, men så er vi vel på vej tilbage til udgangspunktet, nemlig for høje personaleomkostninger?”



SAS ER NAIV

”SAS har selvfølgelig mange andre omkostninger end personalet, vi har tidligere omtalt det uhensigtsmæssige i SAS’ forsøg på at “lette på omkostninger” (fx. gebyrer til reservationssystemer, billetsystemer og kreditkortselskaber) ved at flytte dem længere ned i kæden. Vi véd, at disse initiativer fortsat har SAS-ledelsens – og derfor også vores – store bevågenhed. Det gør det muligt at annoncere med attraktive priser, men til gengæld kommer alle mulige gebyrer på bagefter – og så er man lige vidt, synes vi,” hedder det fra Thomas Lundberg som fortsætter:



”Omkostninger skal fjernes gennem effektivisering og ikke blot flyttes et andet sted hen, selvom det naturligvis kan være mere bekvemt at henvise til “tredjepart,” når de dukker op som separate gebyrer. Gennemføres disse tiltag, betyder det lavere priser på papiret, men rejseomkostningerne er uændrede for det nordiske erhvervsliv, måske endda med lidt øgede administrative omkostninger – og det er vist naivt af SAS at tro på, at dét skal bringe loyaliteten tilbage.”



ROSER SAS FOR STORSIND

Thomas Lundberg, eneste topdirektør for et af de store erhvervsrejsebureauer i Danmark med sine meningers mod i selskabets nyhedsbrev, beskæftiger sig også med sagen om de 210 aflyste SAS-fly juli; SAS var i øvrigt grumme længe om at fortælle, at selskabet har 10.000 flyvninger på en måned til og fra Københavns Lufthavn. Om de mange aflysninger skriver Thomas Lundberg bl.a.:



”SAS var kraftigt i mediernes søgelys i denne sommers agurketid, ikke mindst som følge af det relativt store antal annullerede fly i en række weekender i juli. TQ3 blev kontaktet af pressen, der ville høre om vi havde kunder, der kunne træde frem og forklare om deres utilfredshed. Det havde vi svært ved – af to primære årsager:



Når vi ringede til kunder, der blev påvirket af aflysningerne, var holdningen generelt, at man var glad for at vi tog kontakten i god tid, således at overraskelser i lufthavnene senere kunne undgås. Dernæst tjener det til SAS’ ære, at de i denne situation havde spenderbukserne på og accepterede ombookinger til alle andre fly – inklusive fly fra selskaber, der ikke indgår i Star Alliance. Det var således kun meget få af TQ3’s kunder, der blev væsentligt forsinkede af hele denne historie, som både TV og aviser fik en del tid til at gå med,” skriver Thomas Lundberg bl.a.



HB

Skrevet af