Kommentaren

Det blev en valgkamp, hvor politikerne hverken nationalt eller regionalt havde lyst til at snakke turisterhvervets forhold.



Utroligt at de 65 milliarder i omsætning som erhvervet tilfører den danske samfundsøkonomi ikke kaster større interesse af sig. Men det gør det altså ikke. Og en daglig gennemtrawling af lokale medier, TV og radiostationer (også under valgkampen) har ikke ændret ved den triste kendsgerning, at turisterhvervet stort set i medieverdenen er ikke-eksisterende

Det er ikke alene pressens eller politikernes skyld. Det er bestemt også branchen selv, der har et ansvar for, at deres problemer og udfordringer bliver en del af den politiske dagsorden.



Til gengæld har der i valgkampen kunnet spores en spirende interesse for at gøre trafikinvesteringer til en del af valgtemaet. Det er naturligt nok. Hele landets udvikling afhænger af lufthavne, havne, motorveje og faste forbindelser. Det rummer både økonomisk politik, beskæftigelse, regionalpolitik og miljøpolitik. CO2 og klimadebatten er jo en global udfordring, som også danske politikere burde kunne have en holdning til.



Heldigvis er vi stort set blevet forskånet for tåbelige forslag om, at dansk rejsebranche skulle belemres med en særlig CO2-afgift, der ville forringe erhvervets konkurrenceevne i forhold de øvrige nordiske og EU-lande. Klimaproblemerne skal løses globalt og i hvert fald europæisk. Kun de radikale stak hovedet frem på dette felt, men ser ud til at betale prisen for det.



For store dele af rejsebranchen er trafikpolitik en vigtig størrelse. Infrastrukturen er af afgørende betydning uanset om man arrangerer busrejser eller ferie med fly eller først og fremmest erhvervsrejser. Eller driver hotel, messehal eller forlystelser.



Og ja så har den lokale valgkamp budt på løfter om tunnel til Bornholm (Vorherre bevare os: Bornholm som et nyt Sild! Det være sagt selv om husspriserne vil stige og styrke pensionskapitalen for alle os, der måtte have den glæde at have en lille matrikel), bro via Samsø mellem Århus og Odden! Og en bro fra Fyn til Tyskland.



Man kan i hvert fald ikke hævde, at trafikpolitik ikke har været på dagsordenen.



Og det var måske derfor, at trafikpolitikerne holdt valgmøde højt til vejrs i et Sterling fly. I hvert fald var det da et behjertet forsøg på at sætte dagsordenen om rejsebranchens forhold – midt i den mest intense valgkamp. Den gode ide sygnede hen. Men den spæde lyst til at putte branchens vigtige spørgsmål ind på agendaen, skal anerkendes. Også selv om det første forsøg måske smuldrede lidt hen.

Skrevet af