Derfor går de små bureauer konkurs

For anden gang i denne uge gik et rejsebureau i går konkurs, københavnske Dinos Rejser. Rejsegarantifonden havde hævet bureauets garantibeløb, det kunne økonomien ikke klare.



Tidligere på ugen gik en af Danmarks mest berygtede aktører i rejsebranchen, Henning Brundstedt, konkurs – for sjette gang. Denne gang med bureauet Joy Travel. Også hans bureau havde Rejsegarantifonden krævet milliongarantier fra (læs mere om dette i Fredagsklummen).



På spørgsmålet om, hvordan man kan gå konkurs når rejsebranchen generelt melder om den bedste sommer i laaang tid, siger direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til Take Off:



”Ja, det er utroligt. Rejsegarantifonden har fulgt de to bureauer tæt, men hvis man ikke har et produkt, som matcher kundens behov, og samtidig mangler rigtig mange penge, så… Kravene til beløbene på hvert bureaus garanti i Rejsegarantifonden er bl.a. afhængig af dets omsætning, dækningsgrad, soliditet osv.”



”Men jeg kan forestille mig, at to krak på en uge snart bringer nogle folketingspolitikere på banen med krav om nye stramninger for at drive rejsebureau,” siger Lars Thykier.

Han synes det er en god ide, at ejere og bagmænd for rejsebureauer kan få to gule kort og så et rødt, hvis de krakker for tredje gang.

Forslaget kom tidligere på ugen fra formanden for charterbranchens sammenslutning, RID, Jan Vendelbo, i forbindelse med det seneste Brundstedt-krak.



Lars Thykier tilføjer, at der ham bekendt ikke er optræk til flere krak i den danske rejsebranche den kommende tid.



De berørte gæster hos Dinos Rejser kan komme på ferie alligevel. Salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour Danmark, sagde torsdag til Take Off, at han havde aftalt med Rejsegarantifonden, at Star Tour kan overtage kunderne. Deres indbetalte penge bruges i stedet på en rejse med Star Tour. Kunderne skal betale lidt mere eller have lidt igen, afhængig af, hvilken Star Tour-rejse, de vælger.



Om de to krak i denne uge, siger Stig Elling:

”De kendte bureauer har gennem foråret haft et fantastisk forsalg. Kunderne ville ikke som i fjor risikere at blive skyllet væk af en regnfuld juli. Kunderne køber hos de kendte og seriøse bureauer. Det er først når disse melder udsolgt, at nogle finder de mindre kendte bureauer – de lever dermed delvis af impulskøb. Men når impulskøbene ikke kommer, fordi folk ikke gider rejse sydpå når solen steger herhjemme, kan det gå galt for nogle.”



Stig Elling er ikke ubetinget tilhænger af forslaget om ”to gule og et rødt kort.”

”Det er en god ide at gøre noget. Men hvad det skal være, bør tænkes grundigt igennem,” siger han.



Læs også Fredagsklummen i dette Take Off Weekly.



HB

Skrevet af