Kommentaren

Husker du trafikpolitikkens sværvægtere: Kaj Ikast, Helge Mortensen, Jens Risgaard Knudsen, Arne Melchior og Svend Heiselberg. De fire førstnævnte opnåede at være trafikministre. Heiselberg trods sin lidt uortodokse politiske adfærd en betragtelig indflydelse på investeringer især i Jylland. De er blevet kaldt den jyske trafikmafia. Begrundelsen for dette dobbeltbundne tilnavn har været deres fælles valgbase i det jyske, men også evnen til at sikre investeringer i Jylland på bekostning af andre dele af landet.

Deres storhedstid i 90`erne forbindes med fordeling af trafikanlæg til fordel for Vestdanmark, men det er nu ikke hele sandheden. Den kommende Femernforbindelse, udbygningen af CPH i et eksplosionsagtigt tempo, broen over Øresund og Storebæltsforbindelsen har vist, at de trafikbeslutninger i Folketinget ikke kun er truffet af hensyn til hjemkredsens vælgere, men lige så meget til at fremme landets samlede vækst og udvikling og med respekt for, at København er Danmarks hovedstad og eneste storby i skarp konkurrence med andre nordeuropæiske metropoler.



Disse ”mafiaer” er bedre end deres rygte.

Og nu advarer trafikminister Jacob Axel Nielsen mod regionale trafikmafiaer rundt omkring i landet. Det er de særeste ting, politikere kan få sig selv til at sige i en valgkamp.

Han kunne lige så godt advare vejrguderne mod at sende regn i efteråret. Der er naturkræfter, ingen kan gøre noget ved. En af dem er, at lokale folkevalgte snakker med andre lokale folkevalgte på tværs af partier for at fremme en egns interesser. Det er jo groft set folkestyrets livsnerve og grundide. Og derfor vil nogle ønske sig en bro, andre nye motorveje og andre igen en udvidet eller nyanlagt lufthavn i deres landsdel.

Det lokale engagement er godt og har ført til en god udvikling. De lokale folketingsmedlemmer samles for at fremme en vigtig sag for deres hjemegn.



Det gør de ved at påvirke kolleger og rejser kravene politisk. Det er kan man kalde mafia. Men også noget langt mere: fodslag mellem folkevalgte om at styrke deres landsdel uden smålig skelen til partipolitiske interesser.



For at citere socialdemokraternes nestor, Svend Auken: ” En folketingspolitiker skal finde den gyldne mellemvej, hvor han har blik for de lokale behov og ønsker, men fortsat har de større perspektiv med.” Han (som i 35 år har været valgt i Århus) vil for eksempel selv have de århusianske briller på, når det gælder planerne om en letbane.

En sag, hvor Auken lover at arbejde hårdt på at skaffe statslig medfinansiering.



Netop her er opgaven for trafikministeren. Nemlig at skabe helhed i trafikinvesteringerne og lytte til de lokale ønsker. Ikke at advare mod at nogen vil forsøge at fremme sine vælgeres synspunkter.

Skrevet af