Advarer mod private penge i infrastruktur

Det er dyrere for private at låne penge til en bro eller motorvej, end det er for staten. Og det er komplekst at indgå 30 år lange kontrakter mellem en masse private og offentlige aktører.
Sådan lyder advarslen fra en trafikforsker, efter at Infrastrukturkommissionen i morgen vil anbefale øget inddragelse af private aktører i finansiering, drift og vedligehold af den danske infrastruktur.

Professor ved Handelshøjskolen, Carsten Greve, ser ikke udelukkende fordele ved OPP, offentligt privat partnerskab.
”Der har ikke været nok fokus på udfordringerne ved OPP i infrastruktur. Og det er farligt, hvis vi kun dyrker den rosenrøde version om, at hvis bare det private og det offentlige går sammen, så skal det nok gå. Det er klart, at de private aktører ser et marked, men der er en række udfordringer, man skal gøre sig klart,” siger Carsten Greve, der har skrevet bøger og artikler om OPP.

Blandt de faldgruber, Carsten Greve advarer imod, er kompleksiteten i store OPP-projekter.
”Der er ganske mange aktører involveret, ofte flere offentlige myndigheder og en række private aktører og underleverandører, så der opstår hurtigt nogle spegede og komplicerede kontraktlige relationer. Samtidig løber kontrakterne typisk i 20-30 år, og det stiller store krav til forhandlingsprocessen og kontrakten,” siger han. Carsten Greve understreger dog samtidigt, at private ofte kan bidrage positivt til projektet qua deres erfaringer og økonomiske incitamenter.

Men heller ikke finansieringsdelen er udelukkende nogen fordel:
”Den danske stat kan ofte optage lån på bedre vilkår, end private kan. Desuden skal man huske, at den private part kun går ind i projektet, hvis afkastet er fornuftigt og risikoen er fuldt finansieret. Så rent økonomisk er det ikke nødvendigvis en bedre forretning for staten at overlade finansieringen til private,” siger Carsten Greve.

(Berlingske Tidende, d. 9. januar, 2008

Skrevet af