Biogas som turistattraktion

De kommer som købestærke turister på faglige studieture – med fokus på ledelse og implementering af energi- og miljøteknologi. I heldigste fald vender de hjem med en ordre på dansk producerede vindmøller, rensningsanlæg eller anden dansk know how på miljøområdet. Det gælder erhvervsturister på faglige studieture som Danmark skal have flere af, mener organisationen Green Belt Dennmark, som netop har lanceret et nyt besøgskoncept i Japan, det største marked i verden for faglige studieture. Faglige studieture er et lukrativt specialområde for mange japanske rejsebureauer, der tilbyder japanske virksomheder, universiteter, organisationer m.m. færdigpakkede studieture til bl.a. Danmark, for at besøge danske virksomheder og forskere, der arbejder med vindenergi, biogas, affaldssortering, genbrug m.m. ”Det er et koncept, der styrker Danmark på det japanske marked for miljørelaterede studieture. Nu har vi et veldefineret produkt, vi kan tage ned fra hylderne og præsentere for vore japanske kunder”, siger direktør Kunitomo Tanaka fra Asahi Travel International Inc., som er en stor japansk rejsearrangør med speciale i faglige studieture. Direktør Ole Petersen fra Green Belt Denmark oplyser, at det nye salgskoncept også bliver introduceret i Kina og Tyskland, som er andre store markeder for faglige studieture til Danmark.  ”Deltagerne bruger penge på hoteller, restauranter, besøg på attraktioner mm. under besøget. Ifølge tal fra VisitDenmark bruger f.eks. japanske deltagere på faglige studieture 3.737 kr. om dagen under besøget i Danmark. Det er ca. 10 gange så meget som en tysk ferieturist”, siger han. Green Belt Denmark bliver drevet af VisitHerning i samarbejde med VisitDanmark, SAS, DSB, Messecenter Herning, Scandic Midtjysk Turisme og Climate Circle.

Skrevet af Flemming Juul