Brikkerne passer ikke sammen i dansk turisme

kinesiske turisterMANDAGSKLUMME: I morgen tager Danske Rejsejournalister fat på det nye år med et debatmøde om, hvordan vi får flere turister til Danmark med deltagere af politikere og branchefolk. Svaret blæser i vinden.

Af Ejvind Olesen     

Alle er enige om, at turismen spiller en helt afgørende rolle for beskæftigelse og indtjening i Danmark. Men så hører enigheden også op. Der er nemlig ikke rigtigt nogen, der gør noget ved det på trods af diverse udvalg, som dygtigt arbejdede med problemerne i året der gik.

Jeg sad første gang med i et udvalg om turismens udvikling i Danmark i 1977. Dengang mente vi at have en række gode løsninger. Dog var vi altid afhængig af en velvillig politisk indstilling, hvor statens tilskud vel alt andet lige var det dobbelte af det, det er i dag.

Takket være den overordnede styring spillede både store byer og det, der i dag er kaldt Udkantsdanmark, med på de fleste af vore – synes vi selv – gode ideer. Det blev bakket op af nogle stærke udlandskontorer med markante chefer i spidsen.

Da den daværende regering pludselig fik nogle vækstpenge til overs, (Anker Jørgensen var statsminister) blev vi opfordret til at foreslå, hvad et ekstra tilskud kunne bruges til. Det blev til åbning af nye turistkontorer med turistchefer i Los Angeles, Toronto og Sydney.

De blev senere igen lukket alle tre, hvilket næppe var klogt på daværende tidspunkt. De danske turistkontorer – og turistchefer – var næsten mere kendte end ambassader og ambassadører, hvilket var en fare i sig selv. Men en fantastisk reklame for dansk turisme med billig adgang til TV-kanaler og skrevne medier.

I dag er dansk turisme sat på skrump. Direktøren i VisitDenmark, Jan Olsen, som også er med i debatten i morgen, har færre midler til rådighed end de fleste af sine forgængere. Og han skal markedsføre hele Danmark, selv om Nordjylland, Sønderjylland, Region Fyn og Wonderful Copenhagen meget hellere vil have nogle statskroner – og markedsføre sig selv.

Jeg ved heller ikke rigtigt, hvorfor VisitDenmark kun skal tage sig af markedsføringen. Bryd det hele ned og start forfra i et samarbejde, hvor alle er interesseret i at være med.

I panelet i morgen er to folketingspolitikere, nemlig Mette Reimann fra Socialdemokratiet og Hans Chr. Thonning fra Venstre. Jeg kender af gode grunde ikke deres manuskripter, men jeg er ret sikker på, at de vil mane til sammenhold om en fælles indsats for dansk turisme.

De vil ikke love flere penge, og de vil slå syv kors for sig, når Katia Østergaard fra Horesta vil foreslå momsnedsættelse og differentieret moms som i vore nabolande. Samtidig vil de fremhæve, at der nu er 75 procent afløftning af moms på konferencer, og når vi engang får råd, skal det løftes til 100 procent.

Ydermere vil de opfordre til nytænkning og forbedring af kvalitet og service, så vi kan være vort høje prisniveau bekendt og begå os i konkurrencen. Dog uden selv at yde noget. Her skal det private initiativ bære.

Og alle vil være enige om at satse stærkt på Kina i fremtiden. Noget ingen kan være uenige i. Københavns Lufthavn er gået i spidsen, men der skal meget mere til. Blandt andet flere flyruter. Prøv engang at sammenligne trafikken i Helsingfors og København på Kina-ruter.

Ved nytårstide får vi traditionelt et tip om fremtiden. Jeg er bange for, der er lagt op til en fuser.