Flere internationale luftfartseksperter frygter, at den globale flyvesikkerhed vil stå i stampe eller forværres de kommende fem år. Men flere danske aktører forudser modsat, at flyvesikkerheden ligefrem vil blive bedre – også selv om der skulle opstå underskud af piloter, flyveledere og mekanikere. Det skriver Berlingske Tidende i dag.
”Jeg tror, at den teknologiske udvikling løbende vil forbedre sikkerheden. Og hvis der skulle mangle kvalificeret personale, så vil det højest betyde, at der bliver sendt færre fly i luften. For der er jo regler for, hvilke kompetencer, en pilot skal have, og der er flyve/hviletidsregler, netop for at sætte sikkerheden højest,” siger Thorbjørn Ancker, kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen.
Han bakkes op af flyvesikringstjenesten Naviair, der heller ikke deler den internationale pessimisme.
”Mangler der flyveledere, så vil vi reducere antallet af fly i et givent luftrum, så vi kan fastholde sikkerhedsniveauet. Der bliver ikke slækket på kravene,” siger Operations Manager, Jesper Skou.
Hos SAS-piloternes formand vækker de internationale eksperters bekymring dog genkendelse.
”Der kommer et kæmpe behov for f.eks. piloter i vækstlandene, og vi står over for et stort generationsskifte. Kombinerer man det med det evige effektiveringsræs i branchen, f.eks. med hurtigere turn arounds og nye, hurtigere pilotuddannelser baseret mere på simulatorer end reel flyvning, så kan man ikke udelukke, at udviklingen går den gale vej,” siger Mogens Holgaard.