Dansk luftfart splittet om sikkerhed

Flere internationale luftfartseksperter frygter, at den globale flyvesikkerhed vil stå i stampe eller forværres de kommende fem år. Men flere danske aktører forudser modsat, at flyvesikkerheden ligefrem vil blive bedre – også selv om der skulle opstå underskud af piloter, flyveledere og mekanikere. Det skriver Berlingske Tidende i dag.
”Jeg tror, at den teknologiske udvikling løbende vil forbedre sikkerheden. Og hvis der skulle mangle kvalificeret personale, så vil det højest betyde, at der bliver sendt færre fly i luften. For der er jo regler for, hvilke kompetencer, en pilot skal have, og der er flyve/hviletidsregler, netop for at sætte sikkerheden højest,” siger Thorbjørn Ancker, kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen.

Han bakkes op af flyvesikringstjenesten Naviair, der heller ikke deler den internationale pessimisme.
”Mangler der flyveledere, så vil vi reducere antallet af fly i et givent luftrum, så vi kan fastholde sikkerhedsniveauet. Der bliver ikke slækket på kravene,” siger Operations Manager, Jesper Skou.

Hos SAS-piloternes formand vækker de internationale eksperters bekymring dog genkendelse.
”Der kommer et kæmpe behov for f.eks. piloter i vækstlandene, og vi står over for et stort generationsskifte. Kombinerer man det med det evige effektiveringsræs i branchen, f.eks. med hurtigere turn arounds og nye, hurtigere pilotuddannelser baseret mere på simulatorer end reel flyvning, så kan man ikke udelukke, at udviklingen går den gale vej,” siger Mogens Holgaard.

Skrevet af Simon Jørgensen