Danskerne er begejstrede for at sejle over Atlanten

Queen Mary 2 er verdens eneste liner med mindst 20 ture over Atlanten om året. Næste år kommer skibet til Helsingør i august.

CRUISE: Vil man gøre et fund i krydstogtudbuddet i en tid, da Caribien lukker mere og mere på grund af orkanen, er en tur over Atlanten med en rigtig liner meget populær, og nu kommer skib nr. fire hos Cunard Line.

Af Ejvind Olesen

Jeg har altid undret mig lidt over, hvordan og hvorfor det hedder en liner for et skib, som sejler over Atlanten. Det er der jo mange krydstogter, der gør nu om dage, oven i købet til favorable priser. Om efteråret hjem til USA fra Europa, og om foråret den modsatte vej.

Forklaringen er imidlertid lige til, når man spørger direktør Jesper Boas Smith, som med Bella Vista Travel er generalagent i Danmark for Cunard Line. Han kan nemlig en perfekte forklaring på, hvad er liner egentlig er for noget.

”Cunard er nok verdens mest berømte passagerrederi”, fortæller han til standby.dk. ”Det blev grundlagt i 1839 af Samuel Cunard og var oprindeligt på den attraktive kontrakt, som gav rettigheder til at medtage post mellem UK og USA og Canada. Det var vigtigt, man kunne stole på postvæsenet. Ikke et ord om PostNord.

For dampskibene kunne en crossing over Atlanten tage seks uger, og man vidste aldrig, hvornår skibet var fremme. Med de nye dampskibe fandt man en tidsmodel, der kunne sammenlignes med togforbindelser på land. Den tradition er fortsat i live med verdens eneste nuværende liner, Queen Mary 2.

Det har ca. 20 afgange mellem USA og Europa om året og er bygget til transatlantiske ruter. Det er designet og bygget til den form for trafik gennem al salgs vejr. Har dobbelte stabilisatorer, skrog og køl giver bedre stabilitet og er mindre følsomt over for hårdt vejr. Promenadedækket er højere over havet, redningsbådene sidder højere og skroget er dobbelt så tykt som på andre skibe.

Og så er der en ikonisk stævn, der kan skære sig igennem de udfordrende bølger. Sidst men ikke mindst er QM 2 verdens hurtigste passagerskib med en tophastighed på 30 knob. Det betyder noget for at sejle uden om hårdt vejr over Atlanten,” siger Jesper Boas Smith..

Cunard er også gået ind i krydstogtindustrien med Queen Victoria og Queen Elisabeth – og nu kommer endnu et helt nyt skib i 2022. Det blev meddelt i denne uge. For ligesom at fejre 50 års jubilæum med maner.

Det bliver det første nye skib i 12 år siden Queen Elisabeth i 2010. Og bliver bygget til 3.000 passagerer.

”Vi har en del faste kunder, der tager en transatlantisk tur år efter år og holder nogle dage fri i New York,” fortæller Jesper Boas. ”Vi har også haft en del efterspørgsler på tilbud om en tur hjem fra New York til Southampton og videre til Hamburg,” fortsætter han.

”Det er bare en eventyrtur over Atlanten, som er noget helt specielt. Men også krydstogterne med Cunard er populære i Middelhavet. Den kvindelige kaptajn Inger Klein Thorhauge fra Færøerne er i dag chef på Queen Elisabeth.

Allerede nu er næste sæson for længst planlagt, og her kommer Queen Mary 2 igen til Helsingør. Det bliver tirsdag den 14. august og den flotte liner ankrer op fra kl. 07.00 til kl. 18.00.

Derudover arbejder Bella Vista med et unikt arrangement næste år, som man håber går i orden og kan offentliggøres om kort tid.

Rederiets krydstogtskibe har også København i planlægningen. Queen Elisabeth kommer 14. maj og 31. juli, Queen Victoria 10. juli og 31. juli til hhv. Oceankaj og Langelinie for ligesom at fejre 50 års jubilæum for søsætning af QE 2 med maner.