Debat: Uværdig og nidkær dansk kontrol af turister



Af Jakob Hahn (foto), jurist og afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening



Økonomi- og Erhvervsministeriets kontorchef Pelle Øby er tydeligvis ikke klar over, hvori visumproblemerne består og omfanget af de økonomiske konsekvenser. Pelle Pelle Øby udtalte sig i går mandag i Berlingske om de danske visumregler for rejsende fra visumpligtige lande.



Det er korrekt, at mange af visumproblemerne kan henføres til menneskelige problemstillinger. Det er bare ikke i rejsebranchen, de skal findes.



Rejsebranchen kender ganske udmærket turistvisumreglerne og proceduren for visumansøgning – det er jo en væsentlig forudsætning for at ”få kunder i butikken”. Det er derimod hos de instanser som administrerer visumreglerne rundt om på ambassaderne i verdenen og hos Udlændingeservice, at problemet skal findes.



Behandlingen af visumansøgninger til Danmark er administrativ tung og ufleksibel pga. de urimelige krav, der stilles til dokumentation. Dette til trods for, at turistvisumreglerne rent faktisk giver mulighed for en helt anderledes smidig og effektiv behandling af visumansøgningerne med en kortere behandlingstid til følge.



At lægge en stigning i antallet af kinesiske turister til grund for, at visumproblemerne ikke er så store, som rejsebranchen gør dem til, er ikke holdbar.

For hvordan ville væksten have set ud, hvis visumadministrationen var smidigere og mere imødekommende end den er i dag?



Den ville helt sikkert have set langt mere positiv ud, hvis man spørger de danske incomingbureauer og deres samarbejdspartere rundt om i verdenen, som hver dag berøres af den danske visumadministration.



At en mere smidig og effektiv visumadministration vil medføre en betydelig stigning i turisme – og dermed også i turismeindtægter – bliver ligeledes understøttet i den rapport ”Vækst i turisterhvervet” (18. juli 2008), som Copenhagen Economics netop har udgivet.

Her konstateres det, at visumreglerne hindrer markedsudvikling på de vigtige vækstmarkeder for turisme, hvor Danmark klart har tabt terræn i forhold til sine nabolande.



Selvom Danmark fortsat har en vækst i turisterhvervet, som Pelle Øby rigtig nok påpeger med henvisningen til stigningen i antallet af kinesiske turister, er det ikke til at komme udenom, at Danmark har mistet markedsandele og ikke tilnærmelsesvis vinder nye markeder i samme omfang som andre lande.



Det er ikke kun for rejsende fra lande, som af Udlændingemyndighederne i Danmark karakteriseres som ”asyl”- eller ”immigrationslande”, eksempelvis Iran og Irak, at visumbehandlingen er langtrukken og som et nøglehul at få et turistvisum igennem, som Pelle Øby indikerer.



Problemerne gør sig gældende over hele linjen, dvs. også for lande såsom Ukraine og Thailand, hvis statsborgere normalt ikke udpeges som problematiske.

At visumadministrationen også er problematisk og omstændelig i lande, hvor de ikke umiddelbart er saglige grunde dertil, bakkes også op af flere i Udenrigsministeriets egne rækker.



Konsul Stig Vagt-Andersen for Danmark og Norge i Thailand har således flere gange udtalt til pressen, at håndteringen og sagsbehandlingen af visumansøgninger i Thailand er helt ude af propositioner og et stort problem i forhold til at tiltrække velhavende thaier, som egentlig gerne ville besøge Danmark.



Af denne grund oplever Danmark ganske enkelt ikke den vækst og udvikling, der foregår internationalt.



Hvis Danmark skal vinde terræn i en skærpet global konkurrence er det afgørende, at rammevilkårene for turisterhvervet ændres, således de ikke fortsat vil udgøre barrierer for at tiltrække turister til Danmark.



Sammen med en målrettet turistfremmeindsats kan rammevilkårene være med til at skabe et løft i værdiskabelsen i turisterhvervet. Det gør de ikke i dag, hvor de rammevilkår, der væsentligt påvirker erhvervet, er tænkt ud fra andre hensyn. Dette er administrationen af visumreglerne et klart eksempel på – blandt mange andre.



Visumadministrationen skal geares til at håndtere visumansøgningerne indenfor en rimelig og anstændig tid, dvs. helst på under en uge og gerne fra dag til dag, og ikke som i dag besværliggøres og trækkes i langdrag pga. en uværdig og nidkær kontrol af samtlige visumansøgere grundet hensynet til den immigrationsfare en visumansøger muligvis udgør.



Vi skal se med friske og meget mindre restriktive og fordomsfulde øjne på, hvad der kræves for at få et turistvisum til Danmark. For det er det, der skal til, hvis dansk turisme skal fremmes og nyde samme vækstrater som vore nabolande oplever i disse år.

Skrevet af