De lange flyruter bliver kampplads

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Allerede nu beretter de første ruteselskaber om overkapacitet samtidig med, at Lufthansa pusler med planer om lavprisselskab på langruter, og Norwegian fortsætter med at åbne nye ruter både vest- og østpå. Forbrugerne vinder.

Af Ejvind Olesen  

Presset på langruter fra Europa er stort, og der er overkapacitet, lød det forleden fra Air France/KLM. Som en forklaring på en nedjustering. Lufthansa overvejer at gå markant ind på langruterne med en platform som Germanwings, der har haft stor succes om labprisselskab på regionale ruter.

I denne uge kom Norwegian så med den ventede meddelelse om starten på ruten fra København til Bangkok, hvor det i allerhøjeste grad tyder på overkapacitet til vinter. Her har SAS for længst opgivet ævred på trods af de historiske forbindelser med Thailand. Det virkede meget opgivende, da det skete. Men i den kommende vinter, kan det være en fordel.

Sæt Thai`s fintmaskede net sammen med stribevis af charterforbindelser, billige tilbud via Mellemøstens selskaber og nu direkte ruter med Norwegian. Hvis det ikke er overkapacitet, skal der nærmest ske en folkevandring til Thailand.

De store vindere bliver forbrugerne. Vi vil se prisstrukturer blive sønderrevet og lavpriser i alle afskygninger. Præcist som det er sket med Europatrafikken. I forgårs kom SAS ud med en ny serie lavpriser til salg i denne uge fra september og resten af året. 369 kr. til London. Det er en halv parkeringsbøde. Det samme til Amsterdam og Berlin. Belægningen skal op, og priserne mindst muligt ned.

Det samme gælder lavprisselskaberne. Norwegian har været nede på 290 kr. til Berlin fra København. Sådan er forholdene allerede i dag i Europa. Slagmarken udvides til de lange ruter. Der bliver mange vindere, forbrugerne, og en del tabere, flyselskaberne.

De foreløbige vindere holder i disse dage ferie i Danmark.

God weekend.