EU-kommissær skældte ud på flyselskaber og lobbyister

EU’s omstridte klimakommissær, Connie Hedegaard, var hovedattraktion torsdag ved workshop i Københavns Lufthavn om udfordringerne med bæredygtighed i luftfart.

 

I sin indledning sagde Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye, hvad lufthavnen gør for at reducere CO2-udslip. Takket være god infrastruktur med tog og metro direkte til lufthavnen, kommer nu 58 pct. af passagerer og 22.000 lufthavnsansatte i 500 firmaer til lufthavnen.

 

Trods stigende passagertal bruger lufthavnen mindre energi til bl.a. belysning, ventilation osv. ”Vi leverer det samme som hidtil, men på en smartere måde,” sagde Thomas Woldbye og tilføjede, at lufthavnen i samarbejde med myndighederne giver flyselskaber mulighed for smartere ud- og indflyvninger, det sparer meget flybrændstof.

 

Og så rullede Connie Hedegaard sig ellers ud. Hun ankom til lufthavnen i en stor BMW – men kompenserede lidt for dette CO2-udslip ved at tage trapperne – frem for elevatoren – til fjerde sal i Københavns Lufthavns administrationsbygning, hvor seancen blev holdt.

 

Hun sagde bl.a., at i år 2030 vil verdens behov for mad, vand og brændstof være steget 30-50 pct. i forhold til i dag.

 

”Det er fint, at der i dag findes biofuel til fly, men produktionen af biofuel skal gøres rigtigt – ikke ved at bruge landsbrugsjord, der kunne producere mad til mennesker og dyr, dyrke planter til brug for biofuel,” sagde hun og fortsatte:

 

”Det er rigtigt, at luftfarten står for 2-3 pct. af CO2-udslippet. Det er ikke stort, men det samme gør produktion af aluminium, cement, shipping osv. Alle brancher skal gøres deres for at spare CO2-udslip.”

 

Connie Hedegaard tilføjede, at øget brug af biofuel vil give flyselskaber en form for syndsforladelse, men det er vigtigt at stimulere luftfarten ved at vise, hvad prisen bliver, hvis den ikke kommer i gang med at bruge biofuel.

 

EU har med Connie Hedegaard som klimakommissær indført omdiskuterede regler om, hvordan flyselskaber i EU og flyselskaber, der flyver til EU udenfor Europa, skal betale for deres CO2-udslip. Dette har mødt megen modstand i bl.a. Fjernøsten og USA.

 

”Fint nok, hvis Kina og USA ikke kan lide EU’s politik på området – men verden er nødt til at bevæge sig fremad,” sagde hun og tilføjede, at EU fra år 2020 vil stoppe med tilskud at dyrke 1. generations biofuel.

 

”Hvis vi bruger landsbrugsarealer til at dyrke produkter til biofuel, producerer disse område ikke mad til mennesker og dyr. Hundrede af millioner af mennesker sulter, derfor skal landbrugsarealer dyrke mad til mennesker. Derfor skal vi i gang med anden og tredje generation af biofuel. Vi skal have nye løsninger. Verden bruger dagligt 85 mio. tønder olie, hvoraf luftfarten bruger de fem mio.,” sagde klimakommissæren og kritiserede flyselskaber og interesseorganisationer for ikke at gøre nok for at producere biofuel.

 

”ICAO – International Civil Aviation Organization – har gennem 15 år ikke opnået meget på dette område. Flyselskaber har stort ansvar for at presse deres regeringer, men mange flyselskaber er ligeglade på dette område. Omvendt er jeg ikke i tvivl om, at presset mod EU fra Kina og USA mod vores afgifter for CO2-udslip kommer fra flyselskaber i Kina og USA. Det samme er tilfældet med International Air Transport Association, IATA, der har tæt dialog med USA’s regering,” sagde Connie Hedegaard.

 

Ved workshoppen sagde Frantz Buch Knudsen, projektdirektør i konsulentvirksomheden Rambøll for luftfart og lufthavne, og tidligere salgsdirektør i daværende Tjæreborg Rejser, til takeoff.dk, at der i Norden er megen aktivitet indenfor miljørigtighed.

 

Et af de seneste eksempler er at som første og hidtil eneste lufttrafikstyringsselskab i Europa har NUAC (Nordic Unified Air Traffic Control) nu styringen af lufttrafikken over landegrænserne i Danmark og Sverige.

 

NUAC, ejet af danske Naviair og svenske LFV, varetager nu den fælles drift af lufttrafikken i det dansk-svenske luftrum.

 

”Men biofuel er et lille område, en liter biofuel koster tre gange så meget som en liter normal flybrændstof. Så biofuel har ingen gang på jorden, før det kan masseproduceres til samme pris. Men tanken er smuk,” sagde Frantz Buch Knudsen.

 

Med på workshoppen var også Lars Andersen, vicepræsident for public affairs i SAS. Han sagde til takeoff.dk, at udgifterne til flybrændstof belaster SAS med ca. 25 pct. af selskabets omkostninger, og dermed mere end personaleomkostningerne.

 

Bag arrangementet stod udover Københavns Lufthavn også DI Bioenergi, SAS og Sustainable Biofuel Network samt ATAG, Copenhagen Cleantech Cluster og State of Green.

Skrevet af Henrik Baumgarten