Forretningsrejser koster 300 unødige mio. kr.



Danske virksomheder rejser og har repræsentationer for 13 milliarder kr. hvert år – og ny undersøgelsen fra erhvervsrejsebureauet American Express viser, at 4,6 % (598 mio. kroner) af de totale omkostninger modsvarer indirekte omkostninger i administrationen.



Virksomheder kan spare mindst halvdelen, eller 299 mio. kroner, ved at forbedre rutiner. Det betyder, at tid til en værdi af næsten 300 mio. kroner går til spilde – hvert år, oplyser erhvervsrejsebureauet.



”4,6 % er et gennemsnitligt tal. Vores undersøgelse viser, at tallet i bedste fald svinger med én, i værste fald op til 34 %. Det siger noget om, at det kan betale sig for mange virksomheder at ændre deres rutiner,” siger Lars Wernblom, chef for strategisk forretningsudvikling hos American Express Commercial Card.



Amex anbefaler virksomhederne at lægge stor vægt på at effektivisere administrationen af rejser. Amex’ undersøgelse viser, at håndteringen af rejseudgifter er den del, der for de flestes vedkommende tager mest tid.

Eftersom det svarer til ca. halvdelen af de indirekte omkostninger, er der mange penge at sparre.



”De virksomheder, som viser de bedste tal, og dermed øget effektivitet, har mange fælles træk. De har blandt andet integreret kortoplysningerne med deres rejseafregningssystem,” siger Lars Wernblom.



Undersøgelsen peger på seks fællestræk for virksomheder med lave indirekte omkostninger:



De samarbejder med leverandører (fx kortleverandører, rejsebureauer).

De har investeret i automatiserede, let håndterbare systemer og sikrer sig, at de bliver anvendt.

De har centraliseret back-office aktiviteter ved at oprette serviceenheder og/eller outsource arbejdet til specialiserede leverandører.

De fokuserer på brugervenlighed og omkostningsbesparelser.

De anvender statistik (management information) for at udvikle og forbedre processerne, optimere udgiftskontrol, kontrollere direkte udgifter og forhandle med leverandører.


Skrevet af