Langelinie i København mister krydstogtskibe næste år

Trafikkaos og sikkerhedstrussel får selskaberne til at flytte til Frihavnen; det bryder krydstogtpassagererne sig ikke om.



HVIS DET går som Københavns Havn og netværkskrydstogtet håber, kommer der op mod 300 krydstogtskibe til København næste år – men mere end 100 vil ikke til Langeliniekajen, som ellers er den perfekt ankomst til byen. Til gengæld er trafikken på havnekajen ved at bryde sammen, og nu opfordres politiet til at tage affære.



For 90 anløb næste år er det allerede besluttet at gå ind i Frihavnens containerhavn med tilsvarende omgivelser, andre overvejer det samme.



Royal Caribbean sender her i eftersæsonen det kæmpestore Constellation i Frihavnen i stedet for til Langelinie, hvor det ellers har anløbet hele sommeren. Det mere end viser, at rederiet vakler i troen.



Det er der flere grunde til. For det første de sikkerhedskrav, som alle danske havne skal følge fra 1. juli i år efter krav fra USA, som igen har fået EU til at acceptere og fået medlemslandenes accept. De amerikanske myndigheder har endda krævet adgang til 32 europæiske havne for U.S. Coast Guard for at kontrollere sikkerhedskravene. Om amerikanerne allerede har været i Danmark, eller kommer, oplyses ikke.



Billedet viser den amerikanske kystbevogtning – US Coast Guard – ved krydstogtskibe; det har vi endnu ikke oplevet i København.



I Danmark blev EU-aftalen vedtaget som lov med 93 stemmer mod 9 (SF og Enhedslisten stemte imod).



Resultatet blev det meget lidt pyntelige hegn på Langelinie, mens sikkerheden blev yderlige skærpet med bomme og adgangstegn i Frihavnen.



”Vi følger naturligvis dansk lov, og der er da ingen grund til at skjule, at krydstogtsrederierne er meget optaget af, hvordan vi løser opgaven. Løser vi dem ikke tilfredsstillende for rederierne og deres mange amerikanske passagerer, drejer de simpelthen uden om København, ” sagde direktør Per Schmidt, Københavns Havn og formand for krydstogtsnetværket, på et debatmøde arrangeret af Danske Rejseskribenter forleden om bord på Jewel of The Seas fra Royal Caribbean.



”Jeg sporer dog en vis uenighed mellem rederierne hjemme i USA og salgs- og marketingfolkene. De vil helst have deres passagerer til Langelinie, det er en ideel ankomst og tæt på bykernen,” sagde Per Schmidt og fortsatte:



”Til gengæld kan vi ikke bytte passagerer på Langelinie og derfor er det en ren praktisk foranstaltning, at 90 skibe, der heldigvis har valgt København som udgangspunkt næste år, går ind til Frihavnen, længere ude. Her har vi indrettet et pakhus som terminal, og det fungerer.”



Direktør Magnus Wrahme fra Royal Caribbean bekræftede, at passagererne er glade for Langelinie, men han måtte indrømme, at hovedkvarteret i Miami har ønsket at afprøve Frihavnen med et anløb med Constellation – og hvad der derefter sker afgør man i Miami.



DEBATTEN sluttede med er dugfrisk problem, som blev bragt op af direktør Jens Elers, DMC, der står for handlingen på landjorden af 75 procent af alle skibene.



”Vi kan simpelthen ikke være de nuværende forhold bekendt. På grund af hegnet er vejen blevet meget smal. Der er fabrikeret et skilt til afspærring af den offentlige trafik på de store dage, men havnemyndighederne siger det er politiet, og politiet meddeler os, at de ikke har tid. Og ingen respekterer skiltet.”



”Det er ærlig talt livsfarlige at færdes på kajen, når 30- 40 busser skal bringe passagerer til og fra skibene samtidig med, at bilerne farer ind og ud imellem dem. Vi kan ikke være det bekendt, og en dag går det galt” fastslog Jens Elers.



Problemet tages op igen nu med havnemyndigheder og politiet.



Ejv.

Skrevet af