Mens mange flypassagerer er forsvundet under coronakrisen, er antallet af togrejsende på lange distancer, herunder nattog, rimelig uberørt. Også selv om ventilationen er dårligere i tog end på fly.
Mens også mange svenskere ikke kan flyve særlig meget i denne tid med lukkede grænser, så er antallet af togpassagerer på de lange strækninger hos de svenske jernbaner forblevet nogenlunde stabilt under coronakrisen.
”Antallet af passagerer på vores nattog er nogenlunde på niveau med sidste år. Efterspørgslen på togrejser over lange distance har været stigende de seneste år, også på grund af større miljøbevidsthed,” siger talsmand for de statslige svenske jernbaner, SJ, til den britiske TV-station BBC.
Der var i juli og august cirka 60 procent færre togpassagerer i Sverige, men det forklarer talsmanden med færre forretnings- og commuter-rejsende samt at SJ holder hvert tredje togsæde tomt for at have social distance på de svenske tog.
Til sammenligning var der i juli og august 80 procent færre flypassagerer på de svenske indenrigsruter. Der var også før coronakrisen stigende efterspørgsel på pladser på langrutetog i Sverige, også fra Sverige via Danmark og ned til det øvrige Europa, skriver BBC.
Private togselskaber planlægger fra 2022 at åbne forbindelser med nattog fra for eksempel Stockholm til Hamborg eller fra Malmø til Bruxelles. Allerede fra næste år vil det private svenske togselskab Snälltåget efter planen sende skiturister med tog fra Sverige til Alperne.
Vækst flere steder i Europa
Sverige er langtfra eneste land i Europa, der har øget fokus på togrejser over lange strækninger for passagerer, der har tid nok.
Som eksempel nævner BBC, at de statslige østrigske jernbaner, ÖBB, de seneste år har fordoblet antallet af passagerer på sit stigende antal ruter med nattog. ÖBB, der har købt og overtaget en række lange togruter fra de tyske jernbaner, Deutsche Bahn, regnes nu som største operatør af lange togruter i Europa. ÖBB havde allerede før coronakrisen stigende passagertal og indtægter.
Også de statslige schweiziske jernbaner, SBB, melder om fremgang for sine nattog. Sidste år havde SBB en stigning på 25 procent på sine nattog, der kører indenfor Schweiz og til og fra landet. Også Finland har set flere passagerer på sine nattog mellem Finland og Rusland, der var sidste år en stigning på 20 procent.
Dermed tager nattogene udfordringen op fra lavprisflyselskaber, der ellers har set stærk vækst de seneste år, skriver BBC. Frankrig, Tyskland og Italien har også fokus på at få flere ruter med nattog og vil investere milliarder på at udbygge disse ruter for blandt andet at hjælpe miljøet.
Dårligere luftkvalitet på tog
Mens der nærmest hele tiden flyder ny, frisk luft ind ombord på fly, er situationen anderledes for tog, skriver BBC.
”Mange togrejsende tror, at risikoen for at blive smittet med coronavirus er lavere ombord på tog end på fly,” siger Charlene Rohr, chef for research hos RAND Europe, et uafhængigt researchinstitut, til BBC. Hun forklarer blandt andet mistroen til fly med, at passagererne på fly sidder tættere på hinanden og at der er frygt for mange passagerer i lufthavne.
Marcus Mayers, transportanalytiker fra Manchester Metropolitan University, siger, at de fleste europæiske togselskaber er kommet med tiltag for at bekæmpe risikoen for coronasmitte ombord på tog. For eksempel kræves der brug af mundbind og der udbydes færre sæder, så den sociale afstand er større mellem de rejsende. Men togselskaberne burde indføre plastic-skillevægge mellem togsæderne for at øge sikkerheden, anbefaler han.
Relaterede artikler:
Coronakrisen kan styrke Europas jernbaner