Radisson Blu Scandinavia Hotel i København. Arkivfoto.

De fleste navneskift er spild af penge

Find et enkelt navn, der fænger, og hold fast i det. Det er ikke nogen god idé at skifte til ”Hotel Andersen, Petersen, Hansen and Son by Marias Group”. Og nu vil de tidligere SAS-hoteller brænde over en milliard kroner af på at blive et enkelt navn fattigere.

Hvad er det, der plager dem, siden en kæde som Carlson Rezidor Hotels vil til at skifte navn og bruge over en milliard kroner på at komme til at hedde noget uden Carlson og til gengæld satse stort på Radisson? Så berømt var han vel heller ikke. Og hvad har Carlson gjort for at blive sendt ud i mørket?

Nogle ændringer er allerede i gang for at forenkle. Er det nu også nødvendigt? Således skifter County Inn & Suites by Carlson til Country Inn & Suites by Radisson. Det er sandelig penge værd. Eller er det?  Mindst 200 millioner dollars. Prøv lige at spørge, hvad Star Tour har fået ud af at skifte til TUI. De, der tjener mest på den slags, er reklamebureauerne.

Farvel til SAS hotellerne
SAS Scandinavia Hotel og SAS Royal Hotel var to gode navne, som i sin tid var med til at sætte københavnske hoteller på det internationale kort. Det gav mening, fordi SAS var medejer af hotellerne. Da de senere blev solgt, kunne de nye ejere med fordel have fået ret til at beholde de kendte navne.

Kunderne er nemlig bedøvende ligeglade. De vil gerne bo hos nogen, de kender og er fuldstændig ligeglade med, om det er Radisson – en fransk opdagelsesrejsende fra det 17. århundrede – eller en belgisk Rezidor-familie, der er de sande ejere.

Dengang SAS Royal Hotel i 1960 blev indviet som Københavns første højhushotel tegnet af arkitekt Arne Jacobsen, var vi alle lidt stolte. Nu var vi ved at komme med på den internationale bølge.

Da Jan Carlzon langt senere var så grebet af, at et flyselskab også skulle holde på sine kunder på landjorden, at han fejlagtigt investerede et milliardbeløb i InterContinental Hotelkæden, var der ikke noget galt med navnet. Men nok med driften. De færreste vidste, at det var et japansk firma Saison, som ejede de 52 procent. Det endte med at koste SAS et stort milliardbeløb. Man skal aldrig købe en minoritetspost i et japansk selskab.

I København havde vi kun Hotel d’Angleterre at prale med, og det kneb allerede dengang. Hotellet var mere og mere i forfald og er i dag reddet af Remmen-familien. Det kunne have foretaget en navneændring til ”Hotel d’Angleterre by Henning and Else Marie Foundation Copenhagen Scandinavia.”, men de valgte heldigvis at holde sig til et enkelt navn.

Det sparede dem for mange penge. Den gamle SAS kaptajn vidste godt, hvad han gjorde, da han stod i spidsen for opbygningen af Admiral Hotel. Enkelt og ligetil. Et fortræffeligt navn den dag i dag. Og et fortræffeligt hotel.

Hvem var egentlig Radisson?
Når man internationalt kan gøre sig berømt på en i hvert fald for mig helt ukendt Pierre Esprit Radisson, opdagelsesrejsende fra det 17.århundrede, kan det undre, at navnet H.C. Andersen vistnok kun er i brug på SAS hotellet i Odense. Det gode danske navn Andersen er også brugt i et Boutiquehotel i København, men uden H.C. foran, som ville give genlyd i udlandet.

Kunne mon nogen forestille sig ”Tivoli Hotel Carstensen Adventure by Henning and Arp Hansen, The Dorte Group of Denmark”?. Nej vel!

The Russian Columbus
Ofte går det helt galt med hotel-remserne, når vi skal have datterselskaberne med. Som citeret i standby.dk artiklen: Radisson Blue, Park Plaza Radisson, Park Inn by Radisson, Radisson Red (hvorfor ikke også Yellow and White), Country Inn & Suites by Radisson Man bliver helt træt på den stakkels opdagelsesrejsendes vegne, selv om han er død for et par hundrede år siden.

Hvad nu, hvis vi gav Fredensborg Hotel i Rønne et navn efter en kendt dansk opdagelsesrejsende Vitus Bering. Rønne må være det nærmeste vi kommer Rusland, og Bering blev kaldt The Russian Columbus, fordi han skrev sine beretninger på russisk.

Lige for en ordens skyld. I 1741 opdagede han strædet mellem Rusland og Alaska i Nordamerika, som fik hans navn. Men Bering kunne vel være lige så godt som Radisson. I stedet for Hotel Fredensborg kunne det tage navneforandring til ”The Russian Columbus Hotel of The Danish Island Kofod Group”. Et dyrt navneskifte, men når nu Bornholm alligevel skal til at være åben hele året, og russerne er et rejselystent folk – de har jo også været på Bornholm før – var det måske slet ikke nogen dårlig idé.

The Wozniacki Group
Crowne Plaza med Allan Agerholm ved roret er også smittet af den amerikanske syge med hotel-navne-kombinationer. Jeg har kørt rundt med en taxa i New York til to-tre Plaza hoteller, før vi fandt det med Crowne foran.

Når nu Caroline Wozniaki køber sig ind i sit favorithotel i København, kan det blive til Hotel Solstra by Allan and the The Wozniaki Group.

Mulighederne er talrige. Vi har, og vi får flere hoteller i København end nogensinde med masser af navne, som vi aldrig kan huske. Man kunne jo også bare være glad for det helt enkle Hotel Guldsmeden. Det har nogen allerede haft succes med.

Ellers må vi jo nøjes med det enkle: Hilton, Marriott og Scandic. Det er navne, der er til at forstå. Både i Danmark og ude i verden.

God weekend.