Fremgang på det danske mødemarked

Comwell Klarskovgaard møde miceLandets kursus- og konferencecentre har været hårdt ramt af finanskrisen, men nu kan de svagt ane bedre tider. Den danske mødebranche omsætter for 20 milliarder kroner om året og beskæftiger 40.000 personer.

Finanskrisen ramte kursus- og konferencecentrene meget hårdt. Særligt fordi erhvervslivet skar ned på efteruddannelse af medarbejderne. I 2012 og 2013 har der dog været små tegn på, at de senere års krise er ved at klinge af. I 2012 steg branchens gennemsnitlige omsætning 1%, hvilket resulterede i et samlet 0-resultat på bundlinjen, viser ny Horesta-undersøgelse.

I år melder hver fjerde virksomhed om omsætningsfremgang, mens kun hver tiende har registreret tilbagegang. 62% af virksomhederne i mødebranchen tror, at de får flere gæster i 2014, end de har haft i år, mens 57% forventer øget omsætning.

Antallet af forretningsovernatninger steg i 2012 for andet år i træk, efter de nåede et lavpunkt i 2010. Midlet til at opnå et 0-resultat for 2012 har bl.a. været stram omkostningsstyring, ca. hver 8. stilling på kursus- og konferencecentrene er skåret væk.

”Det har været hårde tider for kursus- og konferencecentrene. Men heldigvis peger flere faktorer i den rigtige retning. Vi har set en vækst i antallet af forretningsovernatninger fra 2009 til 2012 på 15%. Samtidig kan vi se frem til, at momsafløftningen for forretningsovernatninger stiger fra 50 til 75% fra 1. januar, og endelig er der en lidt større optimisme i erhvervslivet generelt, end vi har set i lang tid,” siger Katia K. Østergaard, der er adm. direktør i Horesta.

Horesta mener, at netop momsafløftningen er et helt centralt tema, hvis mødebranchen skal komme på benene igen.
”Vi er meget tilfredse med, at politikerne har løftet momsafløftningen fra 25 til 75% på tre år, men vi halter fortsat bagefter vores nabolande, som har fuld momsafløftning. Derfor håber vi meget, at politikerne er klar til at tage det sidste skridt i meget nær fremtid,” siger Katia K. Østergaard.

Horesta-direktøren påpeger mødebranchens store samfundsmæssige betydning. Ud over at omsætte for 20 milliarder kroner om året og beskæftige 40.000 personer, rummer den et stort vækstpotentiale.

”Trods krisen er turismen internationalt i vækst. Det gælder også erhvervsturismen, men her er konkurrencen meget hård, fordi en erhvervsturist bruger langt flere penge i døgnet end de fleste ferieturister. Derfor er det afgørende, at Danmark målrettet går efter at styrke os på dette felt, og det kræver bedre rammebetingelser for erhvervet,” siger Katia K. Østergaard.

Regeringen ventes i løbet af tre uger at lægge en handlingsplan for dansk turisme frem. I den forbindelse har Horesta foreslået en række vækstinitiativer. Det gælder også inden for erhvervsturismen.

”Regeringen har selv udpeget turismen som ét af syv vækstområder. Vi tror, at man derfor lytter til erhvervets forslag og satser på initiativer, som kan skabe vækst og nye job nu og her,” siger Katia K. Østergaard.