Havarikommission bebrejder Air France-piloter

Air France-flyvning 447 fra Rio i Brasilien mod Paris styrtede 1. juni 2009 i Atlanterhavet, hvorved alle 228 på Airbus 330-flyet omkom. Den franske havarikommission, BEA, sagde i rapport i fredags, at piloterne ignorerede adskillige såkaldte stall-advarsler og ikke fulgte flymanualens procedurer, skriver Reuters.

 

BEA kom samtidig med ti nye anbefalinger til at styrke sikkerheden, så årsagerne til styrtet ikke gentager sig. Bl.a. skal piloterne trænes mere i at flyve manuelt.

 

Den nye rapport fra BEA bygger bl.a. på informationer hentet fra flyets såkaldte sorte bokse – der i virkeligheden er orange; disse blev først i maj i år fundet og bjærget fra havets bund.

Ifølge disse bokse reagerede piloterne til stall-advarslerne ved at tvinge flyets næse opad, frem for nedad; denne manøvre har undret flyeksperter.

Airbus 330’eren blev fløjet manuelt efter at automatpiloten havde frakoblet sig selv – det skete efter den havde mistet pålidelige hastighedsmålinger, angiveligt som følge af tilisning af hastighedsmålerne uden på flyet.

 

Flyets 52-årige kaptajn var ikke i cockpittet, da problemerne begyndte; han holdt sin påkrævede hvilepause. Men han var tilbage i cockpittet 1½ minut efter alarmen var gået. Ifølge informationer fra de sorte bokse tvang den 32-årige pilot i cockpittet den såkaldte stick tilbage i op til 54 sekunder – trods advarselssignalerne. Dette tvang flyets næse opad.

 

"Det ser ud til, at piloterne ikke ”genkendte” den situation, de var kommet i. Her kunne mere træning have hjulpet,” siger sikkerhedsdirektør Paul Hayes fra konsulentfirmaet Ascend Aviation.

 

Air France afviser at kritisere sine piloter. ”På nuværende tidspunkt er der ingen grund til at drage piloternes færdigheder i tvivl,” sagde selskabet i en udtalelse. I stedet kritiserede Air France at stall-alarmerne på Airbus-flyet flere gange startede og stoppede. Dette var med til at vanskeliggøre piloternes arbejde med at analysere problemerne.

 

Advokater for de omkomnes familier forventes at ville sagsøge Air France, Airbus m.fl. når den endelige havarirapport kommer.

 

Skrevet af redaktionen