Hvorfor må man aldrig være glad?

Ejvind Olesen.

KOMMENTAR: En dramatisk uge i skandinavisk luftfart og rejsebranche er ved at være slut. Men næppe var redningsplanen for SAS i hus i elvte time, før de kritiske bemærkninger startede. Om overlevelse, om salg, om ministeren, om formanden, om kritik af de aftaler, der netop var sagt ja til, om en stakket frist..

Af Ejvind Olesen

Der var rigtig mange i rejsebranchen og blandt forbrugerne i hele Skandinavien, der trak et lettelsens suk mandag eftermiddag, da SAS-ledelsen kunne meddele, at de nye aftaler med det flyvende personale var i hus med de økonomiske rammer intakt. Al konkurssnak kunne forstumme.

Personalet måtte acceptere og afgive stribevis af goder, men de reddede deres job, hvis de ikke selv vælger at sige op. Især de to chefforhandlere, adm. direktør Rickard Gustafson og koncerndirektør Flemming Jensen, glemte alt om søvn og gjorde et tillidsvækkende indtryk hver gang de kom på TV-skærmen. Det samme kunne man også sige om formænderne fra pilotforening og CAU, selv om sidstnævnte, nyvalgt som han var, virkede rystet.

Var de glade? Ja og nej. Lettede trods alt. Og nu fulgte dommen i medierne, hvor man i hvert fald skulle have troet, at glæden var udtalt i København, som ville have mistet utrolig meget ved et SAS crash.

Men nej, og slet ikke analytikerne. Jo, det var da meget godt nu, men det skal nok blive værre senere. SAS har ikke reddet stormen af. Om to år fjerner bankerne nok sikkerhedsnettet. SAS fly er bare gamle (det er de faktisk ikke, måske bortset fra MD 80`erne, som fases ud allerede næste år).

Og i øvrigt var der den med EU. Lavprisselskaberne klager over statsstøtte til SAS i EU. Det kan blive farligt. Det har faktisk gennem mange år været aktuelt i utallige lande – Grækenland, Italien, Spanien, Portugal og nu snart Kroatien. Det lyder farligt på papiret, men det bliver aldrig i praksis til mere end en løftet pegefinger. Dertil er EU’s konkurrenceafdeling alt for svag i luftfartsspørgsmål. Den har stort set kun haft en enkelt sejr – som man til gengæld kan diskutere rigtigheden af – nemlig mod SAS og Maersk Air.

SAS skal sælges, SAS skal ikke sælges. Kom af med skidtet mens tid er, men ingen vil købe. EU kan forhindre salg, fordi Norge ikke er medlem. Nej, sådan er det ikke. Norge er associeret og via samarbejdet i SAS løses de samlede spørgsmål som en EU-enhed. Hvilket i øvrigt også sker i bilaterale aftaler.

SAS har netop lanceret en julegavepakke til forbrugerne. Det er jo bare en af de sædvanlige kampagner! Nej, der har allerede været tre.  Dette er en ekstra. Så må det være fordi, SAS mangler penge i kassen. Likviditeten fejler ikke noget, men selvfølgelig vil SAS da gerne have en bid af kagen, inden Norwegian spiser den.

Og lad os så endelig få kommentarer om regeringens indblanding i forhandlingerne og SMS fra finansministeren. Hvad havde man tænkt sig?

Hvis ikke regeringen som medejer, og velvidende hvad Københavns Lufthavn betyder for København, og for den sags skyld for hele Danmark, skulle være optaget af at bevare SAS, hvem skulle så? Det er sagt igen og igen, at Danmark er mindste kunde i selskabet, hvad salg angår. Norge er kommet op på siden og ved at overgå Sverige, men Danmark er langt bagefter. Vores væsentlige aktiv er en moderne international lufthavn med den rigtige geografiske beliggenhed.

Det går nok galt igen! Det er kun et spørgsmål om tid, lød mange aviskommentarer. Solen skinner i dag, men det bliver nok regnvejr i morgen! Man kan aldrig være rigtig glad. Modsat er man naiv og jubeloptimist.

Det var velgørende midt i alt surmuleriet at bemærke den ny pilotformand Lars Bjørkings udtalelse til Berlingske Business:

”I modsætning til, hvad jeg ellers har hørt, har jeg kun godt at sige om Bjarne Corydon. Han var på ingen måde intimiderende, men søgte kun at forstå og indhente oplysninger.”

Endelig var der èn, som, omend ikke udtrykte glæde, så dog også kunne sige noget positivt om modparten.

Fritz Schur vil sælge. Det vil vistnok også den borgelige fløj i Folketinget. Jeg vil nøjes med at glæde mig over (uagtet at jeg bestemt ikke er medlem), at vi i denne situation har en socialdemokratisk ledet regering. 66 års nordisk samarbejde har fortjent det.

God weekend.