Klagerne vælter ind over amerikanske flyselskaber

us-americanAIRLINES: Det amerikanske trafikministerium har skrevet en rapport på et halvt hundrede sider om det stigende antal klager over de mest kendte amerikanske flyselskaber bl.a. om forsinkelser, aflysninger og billetpriser.

Det går den forkerte vej med de store amerikanske ruteselskaber, når det gælder præcision, regularitet, service og attraktive billetpriser fra business class til turistklasse.

Det fremgår af en ny rapport fra U.S. Transportation Department. Klagerne i marts er steget med 55 procent i forhold til samme måned sidste år. I alt 1.733 klager fra turoperatører, rejsebureauer og individuelle passagerer. Især gælder det aflysninger, forsinkelser med videre forbindelser som glipper.

Værst stod det til med American Airlines, United Airlines, Frontier Airlines og Spirit Airlines. Generelt er passagererne meget utilfredse med store prisstigninger hos mange selskaber. Det gælder især i områder, hvor fusioner har medført færre fly og prisstigninger.

Et plaster på såret er, at antal fly med rettidig ankomst er steget fra 71 til 77 procent, men det er fortsat et lavt tal. Flyselskabernes fornuftige undskyldning er en ualmindelig hård vinter i store dele af USA, hvor store byer, især på den amerikanske østkyst, har haft tusinder af fly aflyst på grund af vejret.

Hvad angår det samlede antal klager, tør man slet ikke tænke på, hvad det kunne være blevet til, hvis passagerrettighederne i EU også var gældende i USA.