Mange flypassagerer må skifte fly i andre lufthavne for at komme fra A til B – selv om der er en direkte ruter på strækningen. Pressearkivfoto fra svenske Swedavia, Maskot.

Mange indirekte passagerer på skandinaviske ruter

Trods mange direkte flyruter, rejser mange til deres bestemmelsessted via en mellemlanding. Ny undersøgelse viser, at flere af disse ruter med ”indirekte passagerer” er i Skandinavien.

De seneste 12 måneder har 431 flyruter i Europa hver haft over 20.000 ”indirekte passagerer.” De skal fra A til B, men selv om der er en direkte rute, rejser de af forskellige årsager via en mellemlanding i en anden lufthavn.

Af de 431 ruter er rejsende på 95 af disse for over 50 procents vedkommende kommet fra A til B via en mellemlanding.

Det viser ny opgørelse fra hjemmesiden Anna.aero, hvis redaktør og chefanalytiker, James Pearson, i en mail til STANDBY.dk oplyser:

”Passagertallene på ruterne omfatter alle rejsende fra lufthavnen, hvor de begynder deres rejse, til de er fremme ved deres destination – lige meget hvor de skifter fly. Det er eneste måde at måle efterspørgslen i markedet på.”

Af de 20 analyserede store ruter med indirekte passagerer i skemaet på anna.aero, havde de ni ruter med flest rejsende i snit over 47.000 årlige passagerer, der af forskellige grunde – ikke nok ledig flykapacitet, ikke afgange på de ønskede tidspunkter eller noget tredje – fløj med en mellemlanding til deres destination, fremfor direkte.

Mange skandinaviske ruter
Anna.aero fremhæver selv i sin analyse af de europæiske ruter med flest indirekte passagerer, at disse navnlig består af mange skandinaviske ruter, herunder indenrigs i Sverige og Norge. Ikke mindst optræder ruter til eller fra Gøteborg på listen med otte af de største ruter med indirekte passagerer – hvilket i alt omfatter næsten to millioner indirekte passagerer på de fremhævede ruter indenfor de seneste 12 måneder.

Nogle er kun sæsonruter, for eksempel ruten i vintersæsonen mellem Gøteborg og Umeå i det nordlige Sverige betjent af SAS – eller sommerruten fra Gøteborg til Milano (Bergamo) med Ryanair.

Gøteborg mangler kapacitet
Ruten øverst på opgørelsen fra anna.aero med flest indirekte passagerer de seneste 12 måneder er fra Gøteborg til Umeå. Den havde 92.700 passagerer i perioden – men kun knap 10.200 fløj direkte, resten skulle via for eksempel Stockholm. Altså 89 procent indirekte passagerer.

Herefter følger Gøteborg – Lulelå (også i det nordlige Sverige), her var der 68 procent indirekte passagerer. I alt havde ruten 100.300 passagerer, hvoraf 68.300 måtte flyve indirekte for at kommer frem.

Gøteborg har også ruten på tredjepladsen – til Milano – målt i antal indirekte passagerer. Ligeledes her var der 68 procent, hvoraf 55.400 af de i alt 81.000 passagerer rejste indirekte.

Herefter følger Stockholm-Stavanger, Gøteborg-Rom, Kiev-Lissabon, Gøteborg-Manchester og Gøteborg-Sundsvall.

Ruten på 9. pladsen er den eneste med dansk islæt – København-Trondheim. Ruten havde i de seneste 12 måneder i alt tæt på 78.000 passagerer, i afrundede tal, hvoraf lige over 40.000 fløj indirekte, mens 37.900 fløj direkte mellem København og den norske by.

På listens 10. pladsen kommer Porto i Portugal og Mallorca.

Hele listen fra anna.aero kan ses her:

Relaterede artikler:

Flyselskab tilbyder afhentning med hundeslæde

Størst europæisk nedgang hos Norwegian

Stadig flere firmarejsende stiger på toget i Sverige